Glazen bol


Door: Eelco Markensteyn

Nijmegen, 5 januari 2015

 

En daar zitten we dan. In een nieuw jaar. We hebben de festiviteiten weer achter de rug en langzaam maar zeker verdwijnen de lampjes, bomen en versierselen weer uit het straatbeeld. De agenda is nog zo goed als leeg en we vergissen ons nog als we ergens een datum in moeten vullen. Het is namelijk zo gewoon geworden om 2014 te noteren terwijl het echt 2015 is. Even wennen dus dat nieuwe jaar.

 

De start van een nieuw jaar betekent ook dat we op tal van plekken berichten kunnen lezen over de nieuwste trends. Er is zo her en der in de glazen bol gekeken en we krijgen keurig voorgeschoteld wat experts in een bepaald gebied verwachten voor 2015. Ik weet nu dus al hoe ik mijn haar moet gaan dragen, of ik wel of geen ongeschoren look moet aanhouden, met welke kleding ik er helemaal bij ga horen, hoe ik mij op sociale media moet gaan gedragen, welke gadgets ik zeker in huis moet halen, enzovoorts.

Hoe mijn dagelijks leven eruit zal zien in 2015 is dus al uitgetekend. Maar hoe zit het met mijn vakgebied? Wat laat de glazen bol zien op het gebied van marktonderzoek? Gek genoeg levert een zoekrondje op internet nog geen voorspellingen op. Durft niemand zich hieraan te wagen? Of is er niets nieuws onder de zon en hoeven we enkel uitspraken uit het verleden te gaan herkauwen? Dat laatste zou zomaar kunnen, want de afgelopen jaren zijn min of meer dezelfde voorspellingen gedaan. Big data was het nieuwe ei van Columbus, mobiel onderzoek won aan belang, lange vragenlijsten waren passé, gamification van vragen zou een opmars maken, communities zouden worden opgezet zodat actief met de doelgroep gecommuniceerd kon worden en social media onderzoek zou klassiek marktonderzoek vervangen.

 

Bovenstaande verwachtingen zijn vaak genoeg benoemd door experts. En toch merk ik er heel weinig van als ik weer een vragenlijst krijg toegestuurd. Deze zijn amper anders dan de online vragenlijsten van pak 'm beet vijf jaar geleden. Hoe kan dat? Waarom komen de genoemde trends zo weinig terug in het marktonderzoek waar ik mee word geconfronteerd? Is onze branche traag? Durven we niet met onze tijd mee te gaan? Zijn we blind voor vernieuwingen die ons haast in de schoot worden geworpen? Of ligt het niet aan de marktonderzoeker zelf? Zijn het juist de opdrachtgevers die niet op vernieuwing zitten te wachten? Hebben zij liever dat alles bij het oude blijft?

 

De waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden. Ik kan me voorstellen dat marktonderzoekers het soms wel best vinden en genoeg voldoening halen uit het bedienen van een klant middels traditioneel onderzoek. En klanten hanteren veelal het principe "wat de boer niet kent, dat eet ie niet". De voorspelde veranderingen en vernieuwingen zullen heus hun intrede gaan doen, maar het gaat langzamer dan menigeen had verwacht. Wat moeten we nu met die glazen bol? Welke inzichten voor 2015 zullen we verkrijgen als we er een blik in werpen? Ik heb geen idee en ga me ook niet wagen aan een voorspelling. En als ik een blik zou werpen in de glazen bol om meer te weten te komen over dit nieuwe jaar dan hoop ik vooral één ding te zien: dat heel veel organisaties prangende onderzoeksvragen hebben die ze dit jaar heel graag beantwoord willen zien!

Commentaar schrijven

Commentaren: 0