Net even anders zijn

Door: Eelco Markensteyn

Als je heel eerlijk en op de man af aan iemand vraagt wat hem of haar uniek maakt, anders laat zijn dan de grote meute of wat iemands onderscheidende vermogen is, dan blijft het meestal even stil. We denken namelijk amper na over datgene wat ons als persoon anders maakt dan al die andere mensen. En dat terwijl (vrijwel) iedereen ooit eens de vraag krijgt voorgelegd of heeft gekregen wat hem of haar nou uniek maakt. Los daarvan is het überhaupt goed om stil te staan bij wat jou net even anders maakt. Want als we allemaal hetzelfde zouden zijn, is het maar wat saai en eentonig.

Meer van hetzelfde

Uniciteit of onderscheidend vermogen maken wie je bent en laten je opvallen tussen al die andere mensen. Voor bedrijven geldt eigenlijk precies hetzelfde. Voor iedere onderneming, groot of klein, is het van het allergrootste belang om helder en duidelijk te hebben wat het bedrijf nou zo uniek maakt. Want waarom moeten consumenten of bedrijven nou precies met jou zaken doen? En waarom juist niet met al die concurrenten van je? Helaas blijkt maar al te vaak dat het hier hopeloos mis gaat. Er is ofwel geen enkel idee en dus wordt er maar wat gedaan of er is wel een helder beeld van die unieke eigenschappen, maar er wordt helemaal niets mee gedaan. En zo lijkt het alsof binnen tal van branches of vakgebieden de bedrijven slechts meer van hetzelfde bieden.

Uniek zijn loont

Is meer van hetzelfde een probleem? Dat hoeft het niet te zijn. Wellicht is het wel fijn om niet al te onderscheidend te zijn. Klanten zijn er toch wel, er is omzet, er is winst en er is kortom weinig te klagen. Totdat die klanten zich ineens beseffen dat elders meer te halen is, daar betere producten of diensten worden aangeboden, de service net even op een hoger niveau ligt, de prijs een stuk gunstiger is of simpelweg op een goede en doordachte manier gecommuniceerd wordt dat bij hen alles beter is dan elders. En dit zijn slechts de voor de hand liggende zaken waarop organisaties van elkaar kunnen verschillen. In een wereld waarin zo veel te kiezen is, loont het echt de moeite om op een of enkele onderdelen uniek te zijn ten opzichte van de allicht steeds groter wordende concurrentie.

Laat zien wat jou onderscheidend maakt

Onderscheidend zijn is dus van belang. Het zorgt in de eerste plaats voor continuïteit en dat is voor iedere onderneming belangrijk. Maar wanneer die unieke eigenschappen echt actief gebruikt worden, bijvoorbeeld in de vorm van gerichte publiciteit of het simpele feit dat klanten deze unieke eigenschappen aan anderen door zullen vertellen, maakt dat meer klanten de weg naar de onderneming weten te vinden. En wat de gevolgen daarvan zijn, hoeft in dit verhaal niet benoemd te worden.

 

Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue. Deze webwinkel is in staat geweest om zich te onderscheiden van de hele grote bulk andere webwinkels die in dezelfde vijver van consumentenelektronica vissen. Dat hebben ze niet gedaan door de goedkoopste te zijn, maar juist door bij al hun producten het gevoel mee te geven dat de medewerkers van Coolblue het zelf ook mooie producten vinden die ze maar wat graag willen gebruiken. Daarom vind je er geen chique uitgedoste mensen die reclame lopen te maken voor die producten, maar zijn het juist de medewerkers zelf die in video's vertellen wat een product kan en hoe het werkt. En dat is slechts één van de zaken waarop Coolblue het zo goed doet ten opzichte van de concurrentie. Ze zijn kortom net even anders dan de rest.

Conclusie: wees net even anders

De conclusie is dus simpel. Het loont de moeite om net even wat anders te zijn dan de rest. Op meer van hetzelfde zit namelijk niemand meer te wachten in deze tijd. Dat zal ongetwijfeld het nodige denkwerk tot gevolg hebben, want het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Geen probleem, want het is leuk om over unieke eigenschappen na te denken. Je kunt dit kortom helemaal zelf uitpluizen. Grote vraag is alleen of je dan ook die eigenschappen zult benoemen waar je klanten je zo om waarderen. De tweede conclusie is daarom net zo simpel: vraag het ze! Zij hebben jouw organisatie al gekozen uit het totale aanbod en hebben die keuze weloverwogen gemaakt. Het zijn precies die aspecten die jou op laten vallen tussen je concurrenten. En ik weet zeker dat je verbaasd zult zijn over de antwoorden die zij zullen geven. En laten die antwoorden nu precies die unieke aspecten zijn waardoor je bedrijf echt net even anders en beter is dan de rest.

Commentaar schrijven

Commentaren: 0