Dag reclame, hallo PR onderzoek

Door: Eelco Markensteyn

Spotlight - PR onderzoek - Publiciteitsonderzoek

Dit is 'm dan. De plek in de schijnwerpers waar je zo naar op zoek bent als de wereld moet horen welk nieuw product of nieuwe dienst jouw organisatie in de markt gaat zetten. Het is ook nog eens een gewilde plek, want hele hordes andere bedrijven azen op diezelfde plek en willen aandacht. En daarom worden in dit soort situaties bakken met geld vrij gemaakt om reclame te maken. Immers, reclame is de beste manier om bij mensen onder de aandacht te komen nietwaar. Niet waar inderdaad. Het verkrijgen van exposure in de media via een persbericht werkt veel beter. En de beste manier om content voor dat persbericht te verkrijgen is... PR onderzoek!

De nadelen van reclame

Laat ik voorop stellen dat reclame maken zeker niet volstrekt nutteloos is. Als dat wel het geval zou zijn, dan werden we niet op allerlei manieren bestookt met uitingen. tv, radio, internet, mobiele telefoon, tijdschriften, kranten, buitenreclame en ga zo maar door. Slechts een kluizenaar zonder toegang tot radio, tv en internet is afgesloten van reclame. Denken dat hier geen resultaat mee wordt gehaald, is kortom een illusie. Het is echter wel de vraag of je er de gewenste doelen mee bereikt. Ik durf te stellen van niet.

 

Reclame kent namelijk de nodige nadelen. Ga zelf maar eens na wat je ervan vindt of wat je doet als er commercials te zien of te horen zijn. Dan kun je niet anders dan bevestigen dat wegzappen tijdens een reclameblok op tv de normaalste zaak van de wereld is geworden. Of dat het een ideaal moment is voor een sanitaire stop of het pakken van iets te drinken. En zie je een reclame voorbij komen, dan is de kans groot dat het niet leuk is om naar te kijken of dat de boodschap een tikkeltje ongeloofwaardig is.

een duur grapje

Dat jij en ik het niet hebben op reclames is al een teken aan de wand. De conclusie is namelijk gerechtvaardigd dat andere mensen hier precies zo over denken. Heeft het dan nog wel zin om altijd maar te kiezen voor deze optie? Nee, natuurlijk niet. En toch worden we er in ons dagelijks leven mee overladen.

 

Daar komt nog eens bij dat het een duur grapje kan zijn. Ga maar na wat er allemaal bij komt kijken. Er moet allereerst een uiting worden bedacht, dan moet deze worden gemaakt, vervolgens zal ervoor moeten worden gezorgd dat deze uiting vaak te zien of te horen is en tot slot moet het effect ervan grondig worden gemeten. Overal zitten kosten aan vast en uiteindelijk loopt dit aardig in de papieren kan ik je vertellen.

Even rekenen

Nee, ik ga hier geen poging wagen om via allerlei berekeningen aan te tonen dat aandacht in de media op basis van een persbericht een bepaalde mediawaarde heeft. Simpelweg omdat hier geen sluitende definitie voor te geven is. Er is namelijk altijd de onzekere factor van de impact dat een bepaald bericht zal hebben. Nu geldt dit ook voor een advertentie of commercial, dus hoeft er eigenlijk ook geen ingewikkelde berekening te worden gedaan.

 

Wel sta ik even stil bij het kostenplaatje. Dat wordt bij een krantenadvertentie als volgt berekend:

basistarief x aantal contacten (bereik / 1000) x formaat van de advertentie x positie in de krant

 

Laat ik bij een concrete berekening even hoog inzetten en de advertentiekosten van De Telegraaf gebruiken. Het basistarief voor een advertentie op een door de weekse dag is 26 euro. Het bereik van de krant is 1.5 miljoen lezers. Het kleinste formaat is 1/48 pagina, ongeveer 9 bij 5 centimeter. Tot slot pakken we voor het gemak een plekje op de voorpagina. Dat leidt tot de volgende kostenberekening (Bron: Tariefkaart De Telegraaf, 2016): 26 x 15.000 x 0,03 x 4 = € 4.680-.

 

Daarmee staat je advertentie in een krant. Zijn het er meer en ben je op zoek naar grootschaliger aandacht, dan loopt adverteren aardig in de papieren. Er zijn namelijk zo veel kanalen die adverteren mogelijk maken.

PR onderzoek: Geen illusies of fantasie, maar keiharde feiten

Met een goed gevulde beurs en de wens of behoefte om die ene commerciële boodschap groot in de media te krijgen, is reclame maken vast een uitkomst. Daarbij wordt voor lief genomen dat men de boodschap niet te zien of te horen krijgt of dat mensen zich storen aan de inhoud en de reclame als irritant of ongeloofwaardig gaan beschouwen. Is het budget beperkt en ontstaat daardoor de noodzaak om zeer slim en efficiënt met iedere euro om te gaan, dan is er echt een uitkomst: pr onderzoek!

 

Er gaat echt geen dag voorbij of een persbericht gebaseerd op resultaten uit marktonderzoek haalt de media. Het is simpelweg te leuke informatie om niets mee te doen namelijk. Dat komt voor een groot deel doordat met pr onderzoek wordt achterhaald wat wij Nederlanders ergens van vinden of wat we aan rare fratsen uithalen. Het refereert namelijk direct aan de kijker of luisteraar en dat maakt het tot graag gebruikte content. Bovendien zal deze informatie veel vaker gedeeld worden op sociale media of besproken worden bij de koffieautomaat. De spreekwoordelijke buzz is daarmee beduidend groter. Met een pr onderzoek worden kortom geen halve waarheden of fantasieverhalen verkregen, maar keiharde feiten. Feiten over wie wij zijn en wat wij doen. Verpakt in een persbericht is het een zeer krachtig instrument om voor goede publiciteit te zorgen. Je hebt de inhoud van het onderzoek en dus het persbericht namelijk geheel zelf in de hand.

Als ik mocht kiezen...

Ik kan voor niemand beslissen op welke manier aandacht gevraagd moet worden voor een bedrijf, product of dienst. Die keuze is echt aan de verantwoordelijke(n) binnen de organisatie. Als ik echter mocht kiezen, dan zou ik het wel weten. PR onderzoek heeft zijn kracht en meerwaarde al veelvuldig bewezen. Het leidt tot aandacht, van het juiste soort welteverstaan. En die aandacht wordt gegenereerd voor een prijs die zelfs de wat kleinere beurs echt geen pijn zal doen. Hoe heet zo'n situatie ook alweer? Precies, win-win. En dat is precies datgene waar we naar op zoek zijn nietwaar.

Commentaar schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Paul Maes (woensdag, 24 februari 2016 16:38)

    Ik hou van je schrijfstijl Eelco.

    Welkom bij Business.nl

    Ik laat een auteursaccount voor je aanmaken. Hiervan krijg je straks mail.

    Groet,

    Paul