EM Onderzoek blogt

Eigen ervaringen, bespiegelingen op de wereld van het marktonderzoek, leuke trends en ontwikkelingen of andere wetenswaardigheden. U leest het allemaal op onze website via EM Onderzoek blogt.


De veelgebruikte NPS score heeft zo zijn tekortkomingen

19 september 2017

In bijna elk klantgerelateerd marktonderzoek komt de volgende vraag voor: Hoe waarschijnlijk is het dat u bedrijf x aan zult bevelen aan een vriend of collega? De te geven score varieert van 0 tot 10 en uit alle antwoorden wordt de NPS Score berekend. Deze manier om met een enkele vraag klanttevredenheid en klantloyaliteit te meten wordt heel erg veel gebruikt. Maar... de NPS Score heeft de nodige tekortkomingen. Welke dat precies zijn en hoe je dit goed toepast in een onderzoek lees je in deze blog.



Social media en marktonderzoek gaan maar lastig samen

15 juni 2017

Hoe handig zou het zijn wanneer je zonder al te veel moeite en vooral zonder het spenderen van veel geld aan het verkrijgen van respons heel veel deelnemers aan je onderzoek kan verzamelen. Heel handig toch? Via social media zou dat moeten kunnen toch? Een enorm potentieel aan deelnemers en je kan je onderzoek er gratis en voor niks pluggen en een beetje promoten. We hebben het getest tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen en de werkelijkheid bleek helaas iets minder rooskleurig te zijn. Het is een lastige relatie, die tussen marktonderzoek en social media.



Ren heel hard weg voor de gelikte consultant!

9 januari 2017

Stel je hebt een opdracht of vraagstuk dat goed marktonderzoek vereist en waarvoor je een bedrijf of bureau in wenst te schakelen. Dan kan ik enkel zeggen: goed idee! Sommige kennis en expertise kun je nu eenmaal maar beter inhuren, in plaats van dat je zelf gaat hannesen om de klus te klaren. Je gaat zoeken op internet, vraagt enkele offertes aan en maakt uiteindelijk een keuze. En als start van de opdracht volgt een kick off meeting. Dan adviseer ik je om de parkeerplaats goed in de gaten te houden vlak voordat de afspraak plaats zal vinden. Waarom? Dan kun je zien met wie je zo meteen van doen hebt. En parkeert er een hele dikke auto voor de deur? Dan heb ik één simpel advies: heel hard wegrennen!


De beste (gratis) tools voor online onderzoek op een rijtje gezet

14 september 2016

Daar zit je dan, met een mooi Word document dat bestaat uit zorgvuldig opgestelde vragen. Je vragenlijst voor het uit te voeren marktonderzoek is afgerond. Je hebt verder ook al bepaald dat de data verzameld zullen gaan worden via een online enquête, aangezien je over een mooie lijst met e-mail adressen beschikt. Nu nog de vragenlijst omzetten naar online, zodat het veldwerk kan beginnen.

 

Maar daar begint de ellende, want moet ik een marktonderzoeksbureau inschakelen om de vragenlijst te programmeren? Of kan ik het ook gewoon zelf doen? En als ik voor de laatste optie kies, met welke online onderzoekstool moet ik dan aan de slag gaan? Kwestie van Google gebruiken en op zoek gaan wellicht? Succes zou ik zeggen, want tik daar maar eens de zoekterm tool voor online onderzoek in. Dat leidt tot 1,75 miljoen resultaten. En ga dan maar eens een geschikte tool vinden. En zoeken op online research tool dan? Een schokkende 459 miljoen resultaten! Succes met zoeken...

 

Omdat ik je de moeite van het testen wil besparen, deel ik de beste oplossingen, gebaseerd op mijn testervaringen. Zo kun je snel de juiste keuze maken en aan de slag met die online vragenlijst.


De grootste marktonderzoek fouten die je dus niet moet maken

29 augustus 2016

De grootste marktonderzoek fouten die je moet voorkomen

Wanneer je net als ik een flink aantal vlieguren hebt binnen het marktonderzoek dan word je niet alleen een vakidioot, maar kan het zomaar zijn dat je een beetje blind wordt voor zaken die juist niet in een marktonderzoek moeten gebeuren. Een foutje is echter snel gemaakt, zeker de oliedomme foutjes die iedereen die zich met marktonderzoek bezig houdt niet meer zou moeten maken. Vaak blijft zo'n foutje zonder al te veel consequenties, maar soms kan het grote gevolgen hebben. Welke fouten dat zijn en hoe je ze kunt voorkomen? Dat lees je in deze blog.


Hoe maak je een geweldige vragenlijst? Met deze zeven tips komt het goed.

23 augustus 2016

7 tips voor de perfecte vragenlijst

We krijgen in ons leven ontelbaar veel vragen op ons afgevuurd. Dat begint al heel vroeg, wanneer we heel klein zijn en ons later niets kunnen herinneren van de vragen die onze ouders ons stelden. Later stellen vriendjes, vriendinnetjes, leraren, trainers, coaches, familieleden, werkgevers, collega's en tal van anderen de meest uiteenlopende vragen. En het wil nogal eens voorkomen dat je een marktonderzoek onder ogen krijgt. En waar bestaat een onderzoek veelal uit? Precies, vragen. Dit artikel geeft je daarom de beste tips en trucs voor een geweldige vragenlijst, zodat je er zeker van kunt zijn dat deelnemers aan je onderzoek ook echt goed antwoord zullen geven op je vragen.