Waardevolle inzichten zullen dan niet lang op zich laten wachten
Consumentenonderzoek: geef jouw doelgroep een stem
Iedereen is uniek, maar tegelijkertijd maken we allemaal onderdeel uit van een groter geheel. Dat kan natuurlijk van alles zijn, maar in ieder geval zijn we allemaal consument. We eten, drinken en gebruiken en dus consumeren we. En wij hebben hebben allemaal onze eigen menig, maar ook onze eigen wensen en voorkeuren. Wanneer jouw organisatie zich richt op consumenten dan is het natuurlijk zeer waardevol om die meningen, wensen en voorkeuren te kennen en vooral te benutten om te groeien en verbeteren. En deze schat aan informatie is te verkrijgen door consumentenonderzoek uit te voeren.
Van algemene consument tot specifieke doelgroep: bijna iedereen is te onderzoeken
Consument is natuurlijk een zeer ruim begrip. Het omvat namelijk in principe alle personen die iets gebruiken. En aangezien een baby ook eet en drinkt, is dat ook een consument. Vandaar dat bedrijven en organisaties zich bij voorkeur richten op een wat specifiekere doelgroep, al hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Bij het uitvoeren van een pr onderzoek bijvoorbeeld zal vaak de behoefte bestaan om te weten te komen hoe de gemiddelde Nederlander denkt over een bepaald onderwerp. Maar verkoop je producten of diensten die voor een meer select publiek interessant zijn, dan is de doelgroep vanzelfsprekend veel kleiner. Of wellicht is er juist sprake van een nieuw product dat op de markt moet komen en moet de exacte doelgroep nog gedefinieerd worden. In alle hierboven beschreven gevallen biedt het uitvoeren van consumentenonderzoek uitkomst.
Tot zo ver het eenvoudige verhaal. Dan volgt nu wellicht een mededeling die schrik aanjaagt. Het is namelijk maar de vraag of een onderzoek onder consumenten wel waardevolle inzichten oplevert. Waarom? Omdat het gevaar van fouten in het onderzoek erg groot is. Er komt namelijk het nodige bij kijken. Gelukkig weet EM Onderzoek wel hoe je dergelijk marktonderzoek goed doet.
Voor deze klanten gingen we al op onderzoek uit



Zo voeren wij consumentenonderzoek uit
Het uit te voeren consumentenonderzoek bevat daarnaast enkele zekerheden die ertoe bijdragen dat de kwaliteit van het onderzoek hoog is en de resultaten ook echt van waarde zijn. Bijvoorbeeld door enkel en alleen de echt belangrijke onderwerpen te verwerken in de vragenlijst. Zo blijft deze kort en bondig en hoeft de consument geen vragen te beantwoorden over allerlei onbelangrijke randzaken. Waaorm we dit doen? Omdat te veel vragen in een vragenlijst zorgen voor kwaliteitsverlies van de gegeven antwoorden. Kwaliteit gaat hier echt boven kwantiteit. Geen vragen kortom waarbij uiteindelijk toch niets met de antwoorden wordt gedaan.
Verder is het van groot belang dat de juiste mensen bevraagd worden en dat dit in de juiste verhoudingen gebeurt. Dat betekent eerst veel aandacht voor het exact vaststellen wat de preciese doelgroep is. Door enkele slimme selectievragen in de vragenlijst hebben vervolgens ook alleen de goede respondenten toegang tot de vragenlijst. En misschien nog veel belangrijker is dat de uiteindelijke steekproef, dus de totale groep deelnemers, een representatieve afspiegeling vormt van de doelgroep of onderzoekspopulatie. Bij EM Onderzoek stopt het veldwerk pas als deze steekproef helemaal representatief is.
En de resultaten van het consumentenonderzoek? Die vormen altijd veel meer dan enkel en alleen het weergeven hoe vaak een bepaald antwoord op een vraag is gegeven. We duiken dieper de data in, op zoek naar meer dan enkel de voor de hand liggende resultaten. En die rapporteren of presenteren we niet alleen, maar die zetten we ook om in concrete aandachtspunten of aanbevelingen. Zo kun je direct aan de slag met de resultaten om daadwerkelijk te groeien.
Overtuigd van de meerwaarde van EM Onderzoek?
Wanneer bovenstaande uitleg en aanpak wat betreft goed onderzoek onder consumenten je aanspreekt, dan is de volgende stap zo gezet. Welke dat is? Een vrijblijvende offerte aanvragen wat EM Onderzoek betreft. Of misschien is er nog wel wat meer informatie nodig. Die informatie geven we je graag. Vul dan vooral onderstaand formulier in en laat even weten wat we precies voor je kunnen doen.
Heb je na het bekijken van deze pagina een dringende vraag? Gebruik dan de chat optie. Deze vind je rechts onderaan op de pagina. We geven je dan zo snel mogelijk antwoord.
Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen
T: 024 - 78 55 663
@: info@emonderzoek.nl
Marktonderzoek
Klantonderzoek
EM Onderzoek Kennisbank
Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.
Ga je zelf een marktonderzoek uitvoeren? Dan moet je daar wel de 15 allerbeste marktonderzoek tips bij gebruiken!