Database analyse uitvoeren? Vraag het EM Onderzoek!

Database analyse, ook wel big data analyse genoemd, is relatief nieuw binnen het marktonderzoek. Marktonderzoek was tot voor kort namelijk vooral gericht op het verzamelen van informatie door vragen te stellen. De laatste paar jaar is hier het ontsluiten van waardevolle informatie uit consumentenbestanden aan toegevoegd: de database analyse. Deze toevoeging is niet voor niets, want met het analyseren van deze big data valt cruciale informatie te verzamelen, zijn onderzoeksvragen te beantwoorden en valt zelfs de toekomst te voorspellen! Big data onderzoek is hot binnen het marktonderzoek. EM Onderzoek is uiteraard met zijn tijd meegegaan. Voor onderzoek waarbij het uitvoeren van een grondige database analyse noodzakelijk is, zit u goed bij EM Onderzoek!

De ongekende mogelijkheden van database analyse

In principe is database analyse geschikt voor iedere organisatie die gegevens van klanten of consumenten verzamelt in een databestand en hier marktonderzoek op wil laten uitvoeren. Deze bevatten aankoopgegevens, gegevens over de producten of diensten waar een klant gebruik van maakt en eventueel persoonlijke gegevens (zoals leeftijd of geslacht. Het analyseren van een dergelijke database levert zeer veel bruikbare informatie op. Het kan inzicht geven in trends wat betreft aangekochte producten of diensten, de populariteit van deze producten, welke typen consumenten welke zaken kopen, of het gaat om eenmalige aankopen of niet en kan informatie verschaffen over hoe lang consumenten klant zijn of blijven. In alle gevallen gaat het om gegevens waarmee een organisatie zich verder kan ontwikkelen, beter kan profileren en optimaal kan inspelen op de toekomst.

Aanvullend marktonderzoek als toegevoegde waarde

Kan met het doen van een grondige database analyse alles worden achterhaald? Het antwoord daarop is nee. Gelukkig biedt het doen van aanvullend marktonderzoek uitkomst. Bevat de database bijvoorbeeld wel veel aankoopgegevens, maar geen persoonlijke informatie dan valt die informatie met aanvullend onderzoek heel goed te achterhalen. Komt uit de analyse naar voren dat mensen na verloop van tijd geen klant meer blijven, maar is niet bekend waarom, dan kan dit met kwantitatief onderzoek inzichtelijk worden gemaakt. Zijn er wel gegevens over consumenten en hun aankopen, maar ontbreekt de informatie waarom ze juist bij u klant zijn, dan is er maar één oplossing: vraag het na via marktonderzoek.

Ga met bestaande gegevens aan de slag en laat EM Onderzoek deze big data analyse uitvoeren

Database analyse heeft zeer veel nut, zoveel is wel duidelijk. Ook is het een gegeven dat heel veel mogelijk is, zeker in combinatie met aanvullend marktonderzoek. Worden binnen uw organisatie gegevens van consumenten opgeslagen en bestaat de behoefte om het maximale uit deze database te halen? Ga dan de samenwerking aan! Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek zorgt samen met u voor een op maat gemaakte oplossing. Neem dus contact op of vraag direct een offerte aan.

Behoefte aan meer informatie over database analyse? Download de factsheet!

Download
Factsheet Database analyse via EM Onderzoek
Flyer_DatabaseAnalyse_EMonderzoek.pdf
Adobe Acrobat document 249.4 KB