KNVB: Prijsonderzoek naar de finale van de knvb beker vrouwen

Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek is trots dat de KNVB klant is

In november 2016 werd EM Onderzoek benaderd door de KNVB met de vraag om een offerte uit te brengen voor het uitvoeren van een prijsonderzoek. De grootste sportbond van ons land was namelijk benieuwd naar wat een geschikte prijs zou zijn voor een kaartje voor de finale van de KNVB Beker vrouwen. Na het toesturen van de offerte bleef het lang stil wat betreft het definitieve ja of nee. Wel of geen prijsonderzoek? Deze vraag bleef enige tijd onbeantwoord. Maar uiteindelijk volgde in juni 2017 dan toch nog plotseling een ja en mochten wij aan de slag. Vlak na de bekerfinale van 2017 konden we op onderzoek uit.


En zo heeft em onderzoek dit prijsonderzoek uitgevoerd

Zoals bekend draait het in een prijsonderzoek om vier centrale vragen: is een product of dienst goedkoop, duur, te goedkoop of te duur? Deze vier vragen zijn gekoppeld aan een toegangskaartje voor de bekerfinale. Analyse van deze antwoorden zou vervolgens leiden tot een prijsrange waarbinnen een kaartje enerzijds een geschikte prijs heeft en anderzijds ook maximale omzet wordt gegenereerd.

 

Deze vier vragen, met daarbij nog een mooi aantal andere vragen over vrouwenvoetbal, het bezoeken van competitie- of bekerwedstrijden en factoren die ervoor zouden kunnen zorgen dat mensen eerder de bekerfinale zouden bezoeken, zijn verwerkt in een online vragenlijst. De KNVB heeft deze internetvragenlijst vervolgens begin juli gedeeld op het social media kanaal van de Eredivisie Vrouwen. Dit account telt maar liefst 11.000 volgers, ruim voldoende om een respons aantal te behalen dat groot genoeg was om ook een beetje zinnige uitspraken te kunnen doen.

 

Met de respons ging het inderdaad hard. Binnen een paar dagen hadden ruim 250 personen de vragenlijst ingevuld. Ruim voldoende voor de KNVB om het veldwerk als voltooid te verklaren. Daarna is EM Onderzoek aan de slag gegaan met het analyseren en rapporteren van de resultaten.

 

Deze resultaten zijn opgeleverd in een PowerPoint presentatie, volledig in de huisstijl van de KNVB. Door te kiezen voor een opmaak in de huisstijl van de klant is de rapportage zeer gemakkelijk intern en extern te delen. En met de prijsrange die uit het prijsonderzoek naar voren is gekomen, weet de KNVB precies welke toegangsprijs gehanteerd kan worden bij de komende bekerfinales.

Een mooi resultaat en een tevreden klant

Met het succesvol afronden van dit prijsmeter onderzoek hebben we de KNVB precies de gegevens en inzichten geleverd waar ze naar op zoek waren. Zo kan de voetbalbond concreet handelen richting de finale van de KNVB Beker vrouwen van de komende seizoenen. Door goede prijzen te vragen voor de toegangskaartjes en door prima randvoorwaarden te creëren voor de bezoekers van de bekerfinale. Missie geslaagd dus en al met al een zeer goed voorbeeld van de meerwaarde die marktonderzoek kan bieden.