Marktonderzoek voor O'Neill: eindelijk de klant in kaart gebracht

In februari 2015 benaderde EM Onderzoek via een e-mail O'Neill met de vraag of het bedrijf wist wie hun klanten daadwerkelijk zijn en waarom ze O'Neill artikelen kopen, leidde dit snel tot een eerste afspraak op het Europese hoofdkantoor in Warmond. O'Neill had namelijk echt geen idee. Een goed begin is dus het halve werk. De achterliggende oorzaak is dat 80% van de producten via wholesale kanalen worden verkocht en het bedrijf bij die aankopen nooit inzicht kan verkrijgen wie de kopers zijn. Bij de eigen webshop kan dat wel, maar wordt niet onderzocht wie welke producten koopt. Vervolgens is er zo'n 15 maanden contact gehouden, waarbij altijd constructief is overlegd en steeds toe is gewerkt naar het daadwerkelijk uitvoeren van een marktonderzoek. Telkens kwam er iets tussen dat nog meer prioriteit had en werd de start van het onderzoek uitgesteld. Tot mei 2016.

 

Vanaf dat moment is het onderzoek echt in gang gezet, te beginnen met het opstellen van een volledig op maat gemaakte vragenlijst. Deze is vervolgens omgezet naar een online onderzoek dat beschikbaar gesteld zal worden aan mensen die voorafgaand aan de zomervakantie een of meer zomerartikelen gekocht hebben in de webshop van O'Neill. En daarbij gaat het niet alleen om onderzoek in Nederland, maar ook in Duitsland en Engeland.

 

De online vragenlijst wordt vanaf medio september per e-mail verstuurd naar klanten van O'Neill.