feedback van klanten brengt je verder

Durf jij feedback te vragen aan jouw klanten? - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek

Ja natuurlijk weten we dat het loont om feedback te vragen aan klanten. Sterker nog: alles wat klanten over jouw organisatie kunnen vertellen is simpelweg van onschatbare waarde! Waarom? Omdat zij met een hele andere bril op naar je kijken dan jijzelf doet, zodat ze precies die ontwikkelpunten zien waar we zelf de hele tijd overheen kijken. En vermoedelijk ben je zelf ook diverse malen bereid geweest om je mening te geven. Over een recente online aankoop bijvoorbeeld, of dat hotel waar je tijdens een stedentrip verbleef. Een recent etentje wellicht? Zou zomaar kunnen. Er wordt, terecht overigens, veelvuldig om feedback gevraagd. En hopelijk wordt al die informatie die klanten verstrekken ook echt gebruikt om progressie te boeken of beter te zijn dan de concurrentie. Dus als jouw bedrijf zaken doet met een mooi aantal klanten, maar je vraagt na een transactie niet wat ze van jou of je producten of diensten vinden, dan is het nu echt tijd om klanten voor je te laten werken. Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek staat voor je klaar! Maar wat kunnen we voor je doen als je wel al een en ander hebt ingericht om deze waardevolle informatie te verzamelen bij je klanten?


Maar dan moet je wel op een goede manier vragen stellen aan klanten

Bovenstaande is precies datgene waar EM Onderzoek je bij kan helpen wanneer feedback verzamelen vaste prik is. Het kan in veel gevallen namelijk ook echt veel en veel beter. We worden helaas zo ontzettend vaak op een volstrekt verkeerde manier benaderd of er wordt op alles behalve een goede, logische en vooral klantvriendelijke manier om iemands mening gevraagd. Hieronder drie korte voorbeelden:

  1. We surfen naar een website om iets te bekijken of te kopen. En haast voordat we de homepage helemaal in beeld hebben, floept ergens onderin je scherm al een venstertje open waarin gevraagd wordt om een mening te geven. Over de site, over je aanschaf of over iets anders dat met de bezochte website of het achterliggende bedrijf te maken heeft. Maar we hebben nog helemaal niets bekeken! Laat staan gekocht! Hoe kan er dan een gefundeerde mening worden gegeven? Niet dus. En dat betekent ook dat deze manier van informatie verzamelen niets op zal leveren.
  2. Er is een klein probleem met een product dat je gebruikt. Echter werkt een en ander niet naar behoren, terwijl het nog niet versleten is. Tijd om de klantenservice te benaderen. Dat doe je eerst voorzichtig via de contactpagina en gelukkig volgt snel een antwoord. Maar vrijwel gelijk krijg je ook een online vragenlijst toegestuurd waarin je wordt gevraagd wat je vindt van de wijze waarop je vraag beantwoord is. Nu blijkt alleen dat het antwoord via e-mail niet afdoende is. En dus ga je bellen. Gelukkig word je goed geholpen en is het probleem opgelost. Maar je hebt het gesprek nog niet beëindigd of je ontvangt een sms bericht met daarin wederom een linkje naar een online vragenlijst. Een typisch voorbeeld van het overvragen van je klant met als resultaat dat klanten juist geen mening zullen geven.
  3. Je bent onlangs gaan eten in een restaurant en de boeking heb je online gedaan. Na afloop van dat diner ontvang je keurig een mailtje waarin wordt gevraagd of je dat bezoek zou willen beoordelen. Op dat moment heb je geen tijd of geen zin in een vragenlijst en de e-mail wordt geparkeerd voor bepaalde tijd. Binnen 24 uur na het versturen van het eerste verzoek via e-mail ontvang je al een herinnering. En wellicht een paar dagen later nog een. Waarom zo vaak? Geef iemand gewoon de tijd om aan je verzoek om feedback te voldoen. Dit schrikt mensen enkel af en weerhoudt ze ervan om de vragenlijst in te vullen.

Stop met aanklooien en start met het echt goed verzamelen van feedback

Bovenstaande drie voorbeelden geven overduidelijk aan dat heel vaak misgekleund wordt als het gaat om het bevragen van klanten. En wees gerust, het aantal voorbeelden had een stuk groter gekund. Hoe het dan wel moet? Daar gaan we graag over met je in gesprek. In ieder geval kiezen wij niet voor het overvragen van klanten, het sturen van vragenlijsten na ieder contact met een klant of het vragen van een mening nog voordat iemand zich überhaupt een mening heeft kunnen vormen. De ervaring leert echter dat er geen blauwdruk is voor het vragen van feedback aan klanten die zomaar toe te passen is binnen iedere willekeurige organisatie. Het is geen one size fits all principe. En daarom willen we graag samen met jou bespreken hoe we dit het beste aan kunnen pakken en vorm kunnen geven. Een ding is wel zeker, wanneer je marktonderzoeksbureau EM Onderzoek inschakelt om informatie te gaan verzamelen van jouw klanten dan weet je zeker dat het ook echt goed gebeurd. Beloofd!

Stuur ons een bericht en we gaan samen aan de slag

Nee, geheel overtuigd van onze meerwaarden ben je vast nog niet. Daar is echt meer voor nodig dan een enkele webpagina met tekst en uitleg. Maar hopelijk hebben we je wel op een idee gebracht en durf je het aan om met ons verder te sparren over hoe we dergelijk onderzoek sterk kunnen verbeteren. Dat sparren doen we graag, dus bel ons gerust of stuur even een e-mail. Via deze website kun je ook contact met ons opnemen. En ben je wel geheel overtuigd van de meerwaarde van EM Onderzoek? Vraag dan een concreet onderzoeksvoorstel aan.


Wil je nog meer klantinformatie gaan gebruiken? Dan kan EM Onderzoek je op deze manieren van dienst zijn

De KlantKenner: klanttevredenheidsonderzoek en database analyse in een - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Een klantenpanel geeft je pas echt de mogelijkheid om je klanten vragen te stellen - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Profielen van je klanten geven je pas echt inzicht in de mens achter de klant - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
De tevredenheid van je klanten kom je alleen te weten dankzij goed onderzoek - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Na een website evaluatie weet je pas zeker of je website echt werkt - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek