Als je mag kiezen, wat kies je dan? Goed of slecht klanttevredenheidsonderzoek?

Er wordt echt zo veel onderzoek onder klanten uitgevoerd dat ver onder de maat is. Kies daarom gelijk voor goed.

Klanttevredenheidsonderzoek zoals het hoort - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek, maar dan gewoon goed

De klant is koning en niets is van meer waarde voor je organisatie dan tevreden klanten. Naast het vergaren van voldoende klanten uiteraard, dat spreekt voor zich. Ze zullen namelijk vaker iets bij je kopen en ze zullen ook gratis reclame voor je make. Maar wat zorgt nu precies voor die tevredenheid? Dat is in een fysieke winkel nog een beetje te beïnvloeden of te achterhalen. Want als de klant vindt wat ie zoekt, de winkelmedewerker goed heeft meegedacht en de sfeer goed is, dan zal hij of zij vast tevreden zijn. Bovendien kun je er gedurende het aankoopproces nog eens naar vragen. Weet je het dan zeker? Nee. Weet je wat nu precies de redenen zijn van die tevredenheid? Nee, ook niet. Terwijl dat juist de unieke verkooppunten van de winkel zijn! En als je het in een fysieke winkel al niet te weten kan komen, dan is het online al helemaal een onmogelijke opgave. De oplossing in beide gevallen is simpel: een goed klanttevredenheidsonderzoek. Dat klinkt heel helder en logisch, maar het goed meten van klanttevredenheid is zo eenvoudig nog niet.

Kruip in het hoofd van je klant

Zou het niet geweldig zijn om de hersenpan van je klant op te lichten om te kunnen zien wat hem of haar ertoe beweegt om met jou zaken te doen? Gelukkig kan dat, en het is niet eens hogere wiskunde. Alles wat je daarvoor moet doen, is vragen stellen middels een marktonderzoek. Nee dat zijn niet zomaar vragen, maar slimme en goed doordachte vragen waarvan de antwoorden jou precies zullen gaan vertellen wie je klanten zijn en waarom ze dat zijn. In combinatie met diverse vragen waarmee de algemene achtergrond bekend wordt, kunnen klantprofielen worden gemaakt. En die klantprofielen helpen jou weer om producten of diensten bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen, om online of offline verkoop te verbeteren en om je marketing activiteiten veel beter af te stemmen op jouw potentiële doelgroep. Je weet immers wie iets bij je koopt en waarom en dus weet je ook wat jouw totale potentiële doelgroep is. Handig toch?

Informatie van klanten is niets waard als je slecht marktonderzoek uitvoert

Er wordt heel wat marktonderzoek gedaan en helaas zien we het heel veel fout onderzoek langs komen. Dat geldt ook voor klanttevredenheidsonderzoek en dat is eeuwig zonde. Je gooit er namelijk je eigen glazen mee in! Het is namelijk veel meer dan zomaar een paar vragen stellen of enkel en alleen streven naar een goede beoordeling. En toch worden de onderstaande fouten veelvuldig gemaakt.

  • Een hoge tevredenheid kopen om zo goede sier te maken. Hoe? Nou door mensen te vragen om het bedrijf, product of dienst een hoog cijfer te geven in ruil voor een beloning. Dit is geen tevredenheidsonderzoek, maar misleiding en bedrog. Het levert je bovendien helemaal niets aan waardevolle informatie op.
  • Enkel en alleen cijfers of sterren verzamelen. Ja, we snappen ook wel dat potentiële klanten eerder zullen kiezen voor een organisatie of (web)winkel met een goede beoordeling, maar dat hoge cijfer alleen levert je geen enkel inzicht op over het waarom achter de beoordeling. Zo word je kortom nog niets wijzer.
  • Bij werkelijk alles wat een klant bij je doet, vragen naar de tevredenheid. Ja ze zijn er. Bedrijven die je bij elke handeling vragen of je er tevreden over bent of niet? Iets gekocht? Even wat vragen stellen. Is je bestelling geleverd? Vragenlijst. Bel of mail je de klantenservice? Onderzoekje. Nieuwsbrief ontvangen? Ja, zelfs dan moet gevraagd worden wat je daarvan vond. Dit is volstrekte overkill en leidt er alleen maar toe dat je klanten stoppen met het geven van hun mening.
  • Klanttevredenheidsonderzoek waarmee heel veel gemeten wordt, behalve… Ook dit komt helaas veelvuldig voor. De vragenlijst wordt volgestopt met allerlei vragen over uiteenlopende onderwerpen. Het imago, de bekendheid van het bedrijf, de positie ten opzichte van de concurrentie, of de reclames wel leuk zijn of niet en ga zo maar door. Allemaal marktonderzoek en ook zeker nuttig, maar het heeft niets met klanttevredenheid te maken en hoort niet thuis in dit type onderzoek.

Laat EM Onderzoek de tevredenheid van klanten onderzoeken

Dat het nodige mis kan gaan of fout wordt gedaan bij onderzoek onder klanten mag nu wel duidelijk zijn. Het kan gelukkig ook anders. En met anders bedoelen wij uiteraard beter. Veel beter. Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek is gespecialiseerd in marktonderzoek onder klanten. Niet voor niets hebben we bedrijven als voetbalclub N.E.C.-Nijmegen, O’Neill en MS Mode mogen voorzien van zeer waardevolle en bruikbare inzichten over hun klanten. Dat doen we ook met alle plezier voor jouw organisatie. Laat ons daarom de tevredenheid van jouw klanten goed en grondig onderzoeken! Wij brengen dan echt voor je in kaart wat ze van je producten en diensten vinden, wat hun ervaringen zijn met jouw bedrijf, welke zaken er voor verbetering vatbaar zijn en over welke dingen ze simpelweg super tevreden zijn en waarop jij dus beter scoort dan de concurrentie.

Ga voor goed onderzoek en zet ons aan het werk

Overtuigd van het feit dat EM Onderzoek het marktonderzoeksbureau is dat jou echt kan helpen met het uitvoeren van een goed en op maat gemaakt klanttevredenheidsonderzoek? Vraag dan een voorstel aan, zodat je daarna precies weet wat wij voor je kunnen betekenen. En daarna gaan we graag voor je aan het werk.

Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen

T: 024 - 78 55 663
@: [email protected]

EM Onderzoek

Dit is de plek voor gewoon goed onderzoek. Vraag nu een offerte aan.

Nieuw: @YourSurvey!
@YourSurvey_beeldmerk-klein

Met @YourSurvey is goed marktonderzoek eindelijk toegankelijk voor iedereen! Onderzoek van hoge kwaliteit tegen een zeer scherp tarief. Je hoeft niet meer zelf aan de slag te gaan of stagiair in dienst te nemen. En je hebt de garantie dat het marktonderzoek wordt uitgevoerd door een ervaren marktonderzoeker. Waar wacht je dus nog op?

Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.

Marktonderzoeksbureau conformeert zich aan de nationale en internationale normen en gedragsregels van de MOA en ESOMAR