Klanttevredenheidsonderzoek, maar dan wel gewoon goed

Klanttevredenheid meten doe je maar op een manier: met goed klanttevredenheidsonderzoek - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek

De klant is koning en niets is van meer waarde voor je organisatie dan tevreden klanten. Naast het vergaren van voldoende klanten uiteraard, dat spreekt voor zich. Ze zullen namelijk vaker iets bij je kopen en ze zullen ook gratis reclame voor je make. Maar wat zorgt nu precies voor die tevredenheid? Dat is in een fysieke winkel nog een beetje te beïnvloeden of te achterhalen. Want als de klant vindt wat ie zoekt, de winkelmedewerker goed heeft meegedacht en de sfeer goed is, dan zal hij of zij vast tevreden zijn. Bovendien kun je er gedurende het aankoopproces nog eens naar vragen. Weet je het dan zeker? Nee. Weet je wat nu precies de redenen zijn van die tevredenheid? Nee, ook niet. Terwijl dat juist de unieke verkooppunten van de winkel zijn! En als je het in een fysieke winkel al niet te weten kan komen, dan is het online al helemaal een onmogelijke opgave. De oplossing in beide gevallen is simpel: een goed klanttevredenheidsonderzoek. Dat klinkt heel helder en logisch, maar het goed meten van klanttevredenheid is zo eenvoudig nog niet.


Informatie van klanten is niets waard als je slecht marktonderzoek uitvoert

Er wordt heel wat marktonderzoek gedaan en helaas zien we het heel veel fout onderzoek langs komen. Dat geldt ook voor klanttevredenheidsonderzoek en dat is eeuwig zonde. Je gooit er namelijk je eigen glazen mee in! Het is namelijk veel meer dan zomaar een paar vragen stellen of enkel en alleen streven naar een goede beoordeling. En toch worden de onderstaande fouten veelvuldig gemaakt.

  • Een hoge tevredenheid kopen om zo goede sier te maken. Hoe? Nou door mensen te vragen om het bedrijf, product of dienst een hoog cijfer te geven in ruil voor een beloning. Dit is geen tevredenheidsonderzoek, maar misleiding en bedrog. Het levert je bovendien helemaal niets aan waardevolle informatie op.
  • Enkel en alleen cijfers of sterren verzamelen. Ja, we snappen ook wel dat potentiële klanten eerder zullen kiezen voor een organisatie of (web)winkel met een goede beoordeling, maar dat hoge cijfer alleen levert je geen enkel inzicht op over het waarom achter de beoordeling. Zo word je kortom nog niets wijzer.
  • Bij werkelijk alles wat een klant bij je doet, vragen naar de tevredenheid. Ja ze zijn er. Bedrijven die je bij elke handeling vragen of je er tevreden over bent of niet? Iets gekocht? Even wat vragen stellen. Is je bestelling geleverd? Vragenlijst. Bel of mail je de klantenservice? Onderzoekje. Nieuwsbrief ontvangen? Ja, zelfs dan moet gevraagd worden wat je daarvan vond. Dit is volstrekte overkill en leidt er alleen maar toe dat je klanten stoppen met het geven van hun mening.
  • Klanttevredenheidsonderzoek waarmee heel veel gemeten wordt, behalve... Ook dit komt helaas veelvuldig voor. De vragenlijst wordt volgestopt met allerlei vragen over uiteenlopende onderwerpen. Het imago, de bekendheid van het bedrijf, de positie ten opzichte van de concurrentie, of de reclames wel leuk zijn of niet en ga zo maar door. Allemaal marktonderzoek en ook zeker nuttig, maar het heeft niets met klanttevredenheid te maken en hoort niet thuis in dit type onderzoek.

Laat ons daarom de tevredenheid onderzoeken

Dat het nodige mis kan gaan of fout wordt gedaan bij onderzoek onder klanten mag nu wel duidelijk zijn. Het kan gelukkig ook anders. En met anders bedoelen wij uiteraard beter. Veel beter. Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek is gespecialiseerd in marktonderzoek onder klanten. Niet voor niets hebben we bedrijven als voetbalclub N.E.C.-Nijmegen en O'Neill mogen voorzien van zeer waardevolle en bruikbare inzichten over hun klanten. Dat doen we ook met alle plezier voor jouw organisatie. Laat ons daarom de tevredenheid van jouw klanten goed en grondig onderzoeken! Wij brengen dan echt voor je in kaart wat ze van je producten en diensten vinden, wat hun ervaringen zijn met jouw bedrijf, welke zaken er voor verbetering vatbaar zijn en over welke dingen ze simpelweg super tevreden zijn en waarop jij dus beter scoort dan de concurrentie.

Zet marktonderzoeksbureau em onderzoek aan het werk

Overtuigd van het feit dat EM Onderzoek het marktonderzoeksbureau is dat jou echt kan helpen met het uitvoeren van een goed en op maat gemaakt klanttevredenheidsonderzoek? Vraag dan een voorstel aan, zodat je daarna precies weet wat wij voor je kunnen betekenen. En daarna gaan we graag voor je aan het werk.


Wil je nog meer klantinformatie gaan gebruiken? Dan kan EM Onderzoek je op deze manieren van dienst zijn

Ga je klanten eindelijk eens om feedback vragen en verbeter daarmee je organisatie - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
De KlantKenner: klanttevredenheidsonderzoek en database analyse in een - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Een klantenpanel geeft je pas echt de mogelijkheid om je klanten vragen te stellen - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Profielen van je klanten geven je pas echt inzicht in de mens achter de klant - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Na een website evaluatie weet je pas zeker of je website echt werkt - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek