Weet jij wat lezers van jouw blad, tijdschrift of online content vinden?
Hoogste tijd voor het uitvoeren van een lezersonderzoek
Lezersonderzoek: maak jouw blad, tijdschrift of online content nog beter!

Alle content die wordt geschreven, gedrukt, geprint of gedeeld komt tot stand met maar een enkele gedachte. Het moet wel door mensen worden gelezen. Lezers zijn simpelweg cruciaal voor geschreven tekst, ongeacht de verschijningsvorm: tijdschriften, online magazines, blogs of andere content op websites, relatiemedia, personeelsbladen of e-mailnieuwsbrieven. Zonder lezers hebben ze geen van allen bestaansrecht.
En dat bestaansrecht kan geborgd of verder verbeterd worden door lezers om hun mening te vragen. Is het periodiek uitvoeren van lezersonderzoek kortom cruciaal? Het antwoord op deze vraag is een volmondig ja! Want zeg nou zelf, hoe moet je nu goede content maken als je geen idee hebt wat lezers er wel of juist niet goed aan vinden? Precies. Gelukkig kun je die mening heel gemakkelijk verzamelen en gebruiken. Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek helpt je hierbij.
Waarom je lezers vragen zou moeten stellen
Gelukkig richten de uitgevers van kranten zich ook op beide groepen en maken ze content voor zowel de offline als online lezer. Dat lijkt eenvoudig. Kwestie van de artikelen of verhalen via beide kanalen aanbieden en klaar. Het ligt alleen net iets gecompliceerder. En dus gaat het er bij een lezersonderzoek niet om dat er zomaar een generieke vragenlijst is die op alle verschillende soorten lezers of abonnees wordt afgevuurd. Gebeurt dit wel, dan kan het hele onderzoek zo de prullenbak in. De resultaten zullen namelijk niet of nauwelijks van echt grote waarde zijn. Pas wanneer een marktonderzoek onder lezers echt goed wordt uitgevoerd, zullen de resultaten echt van meerwaarde zijn.
Marktonderzoek onder lezers en abonnees: hoe moet het dan wel?
Ho, stop, wacht. Er is juist wel een eenvoudig antwoord te geven op de vraag hoe dergelijk onderzoek wel uitgevoerd moet worden. Dat antwoord is: stem het onderzoek af op enerzijds de lezer of abonnee en anderzijds op de specifieke informatie die je als uitgever of maker van de content wil verzamelen. En die informatie gaat echt niet alleen over hoe vaak mensen een editie, nummer of artikel lezen. Dat gaat ook over de bijbehorende beleving, vormgeving, gebruiksgemak, inhoud en diversiteit van de artikelen of verhalen, de mate waarin verhalen gedeeld kunnen worden, de kanalen die worden gebruikt om content te verspreiden en ga zo maar door.
Is dat het enige waar goed naar gekeken moet worden? Nee natuurlijk niet. Want niet ieder type lezer of abonnee valt op dezelfde manier te benaderen. En dus moet bij het bepalen van de opzet en uitvoering van het lezersonderzoek ook goed gekeken worden naar de meest optimale manier om de data te verzamelen.
Nog meer om rekening mee te houden? Ja, want het is een misvatting dat bij onderzoek onder lezers altijd maar kwantitatief onderzoek uitgevoerd moet worden om zo veel data te verzamelen. Want wat als je nu van plan bent om de vormgeving van een krant of tijdschrift te veranderen? Of het online magazine grondig te restylen? De website een nieuwe look te geven? Dan doe je er verstandig aan om die vernieuwingen en veranderingen te laten testen door een kleine groep lezers. Bij uitstek een voorbeeld van kwalitatief onderzoek, waarbij het bevragen van veel personen alles behalve aan te raden is.
Voor deze bedrijven zijn we al op (lezers)onderzoek uitgegaan




Heb je nog vragen? Of maken we je blij met een kostenindicatie?
Heb je na het lezen van alle informatie over het uitvoeren van een lezersonderzoek een snelle of dringende vraag? Gebruik dan vooral even de chat optie rechts onderaan de pagina. Je krijgt dan zo snel mogelijk een antwoord.
Hebben je vragen wat minder haast? Gebruik dan onderstaand contactformulier en stuur ons even een bericht. Je krijgt binnen een werkdag een antwoord. En ben je al zo ver dat je de mening van jouw lezers wil gaan verzamelen? Vraag dan via dit formulier een kostenindicatie of offerte aan. Je ontvangt dan een voorstel op maat van ons.
Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen
T: 024 - 78 55 663
@: info@emonderzoek.nl
Marktonderzoek
Klantonderzoek
EM Onderzoek Kennisbank
Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.
Ga je zelf een marktonderzoek uitvoeren? Dan moet je daar wel de 15 allerbeste marktonderzoek tips bij gebruiken!