Wat is een consumentenpanel

Een consumentenpanel is een verzameling van personen die periodiek meedoen aan marktonderzoek. De meeste van deze consumentenpanels zijn zogeheten online panels. Mensen kunnen zich inschrijven en geven hierbij direct enkele achtergrondgegevens af. Vervolgens worden ze uitgenodigd voor onderzoeken die op hun persoonlijke situatie van toepassing zijn. Als dank voor hun deelname ontvangen ze een beloning.

Mensen die lid worden van een consumentenpanel zullen direct na de registratie eerst een of enkele vragenlijsten invullen waarmee diverse achtergrondgegevens worden gekoppeld aan hun inschrijving. Te denken valt daarbij aan geboortedatum of leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, inkomen en huishoudsituatie. Het bedrijf dat eigenaar is van het panel kan op basis van deze afgegeven achtergrondgegevens per onderzoek een goede selectie maken van mensen die geschikt zijn om deel te nemen. Vaak heeft het marktonderzoeksbureau dat panelleden nodig heeft namelijk een bepaalde doelgroep voor ogen. Door iets meer over zichzelf te vertellen bij inschrijving, kan eenvoudig bepaald worden of een panellid tot de doelgroep behoort of niet en dus kan worden uitgenodigd.

 

Een consumentenpanel wordt vooral ingezet bij online onderzoek. De internetvragenlijst wordt gekoppeld aan het panel en de voor het marktonderzoek geselecteerde personen krijgen via e-mail een uitnodiging om deel te nemen. Beantwoorden ze alle vragen dan wordt dit over het algemeen beloond met punten waarmee gespaard kan worden voor producten of waardebonnen, denk aan Bol.com codes of iTunes giftcards. Ook zijn er consumentenpanels waarbij een deelnemer per onderzoek kans maakt op een van de te verloten prijzen.

 

Er gelden zeer strenge privacy regels wat betreft het beheer en gebruik van dergelijke onderzoekspanels. Zo mogen contactgegevens nooit gedeeld worden met opdrachtgevers, moeten alle gegevens die leden van het panel afgeven zeer goed beveiligd worden en mogen panelleden nooit benaderd worden met commerciële aanbiedingen. Het enige waar een consumentenpanel voor mag worden ingezet, is marktonderzoek.

 

Van tevoren weten de deelnemers nog niet aan wat voor een onderzoek ze deel mogen nemen. Het kan dus van alles zijn, van naamsbekendheidsonderzoek tot pr onderzoek. De 'opdracht' voor een deelnemer is en blijft echter altijd gelijk: op een zo eerlijk en oprecht mogelijke manier antwoord geven, zodat de betrouwbaarheid van de uiteindelijke gegevens hoog is en er geen zogeheten respons bias optreedt.

 

Enkele bekende consumentenpanels zijn NetPanel, Pollland en het Flycatcher panel.