Jouw doelgroep overal en altijd kunnen bereiken?
Lang leve mobiel marktonderzoek!

Door Eelco Markensteyn, eigenaar marktonderzoeksbureau EM Onderzoek

Leestijd: 6 tot 8 minuten (plus anderhalve minuut kijken naar een filmpje)

Mobiel marktonderzoek: daar had vroeger niemand aan gedacht

Anno nu zijn er maar weinig mensen zonder smartphone op zak. De normaalste zaak van de wereld. En is mobiel marktonderzoek zonder twijfel een goed onderwerp voor een blog. Daar dachten we aan het einde van de vorige eeuw duidelijk anders over. Er bestaat een prachtig YouTube filmpje getiteld “Mobiel bellen in 1999”. Bekijk het even en verbaas jezelf over hoe vroeger dachten over een mobiele telefoon.

De strekking van het filmpje is duidelijk. Letterlijk niemand zegt behoefte te hebben aan een mobiele telefoon. Het is nergens voor nodig, want er zijn toch nog tal van andere manieren om contact op te nemen? Wie had toen kunnen bedenken dat we nu massaal rondliepen met een computer in zakformaat waarbij het kunnen bellen haast een ondergeschikte functie zou zijn geworden? Behalve Steve Jobs zullen dat er weinig geweest zijn. Feit is dat we tegenwoordig altijd bereikbaar zijn en ook altijd online kunnen zijn. Een gegeven waar bij het doen van kwantitatief onderzoek rekening mee gehouden moet worden.

Meer dataverkeer via smartphone dan laptop of pc

Tijdens de eerste Digitale Werkplaats bijeenkomst in Eindhoven, georganiseerd door Google, werd haast terloops medegedeeld dat in dat jaar (2015) er voor het eerst meer dataverkeer plaatsvond via smartphone en/of tablet dan via de haast traditionele desktop of laptop. Die verhouding ligt nu minstens op 60%-40%. Deze groei komt volledig voor rekening van de smartphone. En dus zullen wij als onderzoekers met onze tijd mee moeten gaan. Is er kortom sprake van kwantitatief onderzoek waarbij de gegevens online verzameld worden, dan moet het kunnen deelnemen middels een smartphone centraal staan. Maar wat zijn dan de belangrijkste aandachtspunten? Die heb ik dus maar even op een rijtje gezet.

1: Kort, korter, kortst

Het is algemeen bekend dat hoe langer de vragenlijst is, des te lager de kwaliteit is van de gegeven antwoorden. Ook haken respondenten eerder af bij (te) lange vragenlijsten. Met mobiel onderzoek is dit helemaal het geval. Het marktonderzoek moet kortom een beetje passen bij de huidige tijdsgeest. Het moet snel en eenvoudig zijn. Oh, en het liefst ook een beetje leuk. Wees daarom kritisch bij het opstellen van de vragenlijst en stel enkel die vragen waarvan het verkrijgen van een antwoord echt noodzakelijk is. Alle andere vragen zijn overbodig en hoef je dus niet te stellen.

2. De “batterijvraag”, oftewel matrixvraag, is dood

Wie kent hem niet, een batterij aan stellingen en een 5-punts of 7-punts schaal als antwoordmogelijkheid. Ook wel bekend als de matrixvraag. Ooit een goed middel om heel veel te kunnen vragen op één A4tje of op één scherm van de online vragenlijst. Vaak bleef het niet bij één vraag, maar werd deze vrolijk vijf keer herhaald….

In dit mobiele tijdperk moet dit vraagtype echt de wereld uit. Het is niet respondent vriendelijk en bovendien een onmogelijke vraag om in te vullen op een smartphone. Ook hiervoor geldt dus eigenlijk dat enkel de noodzakelijke stellingen moeten worden voorgelegd. De rest is ballast, want met de antwoorden wordt toch niets gedaan. En dus kunnen die overbodige stellingen buiten het onderzoek worden gelaten.

3. Gebruik een mobiel vriendelijke lay-out

Vragen beantwoorden met de vingertoppen is net even wat anders dan klikken met een muis. Een vragenlijst die zich qua lay-out niet aanpast aan het beeldscherm van iemands smartphone of tablet is dus geen goede vragenlijst. Gebruik je zelf een onderzoekstool om internetvragenlijsten te maken? Zorg er dan voor dat deze geoptimaliseerd is voor mobiel. Is het programmeren in handen van een extern bureau, dan moet de mogelijkheid voor een mobiel vriendelijke vragenlijst een zeer belangrijk selectiecriterium zijn. Zo haken mensen niet af.

4. Geef indien mogelijk iets terug aan de respondent

Deze tip geldt eigenlijk voor al het onderzoek en dus zeker ook voor mobiel onderzoek. Mensen willen best deelnemen aan je onderzoek, maar zien daar het liefst ook iets voor terug. En nee, dat hoeft geen beloning te zijn. Minstens zo leuk is het kunnen bekijken van de resultaten. Dit kan zelfs al direct na deelname, bijvoorbeeld door een deelnemer inzicht te geven in hoe zijn of haar antwoorden zich verhouden tot alle andere deelnemers. Ook het publiceren van de resultaten na afloop van het onderzoek is een optie. Voor wat, hoort wat. Dus is het geen probleem om de resultaten met deelnemers te delen, aarzel dan niet en doe het gewoon.

Conclusie: mobiel marktonderzoek is de norm

De conclusie is simpel. Mobiel onderzoek is geen toekomstmuziek, maar is van het hier en nu. Houd er daarom bij alle stappen van het kwantitatieve online onderzoek rekening mee. Het levert namelijk echt iets op.

Shares
Share This