Online shoppers onderzoek: weet wie uw klanten zijn

U heeft een webshop en het aantal verkopen is naar volle tevredenheid. Maar heeft u enig idee hoe shoppers en dus uw klanten deze aankopen ervaren? Is het antwoord hierop nee, dan wordt het hoog tijd om informatie te gaan verzamelen onder uw kopers. Hoe? Door marktonderzoek in te zetten en zo heel gericht vragen te stellen waarmee u inzicht krijgt in de ervaringen van uw klanten. Zij zullen het waarderen dat hun mening wordt gehoord en u krijgt door het doen van marktonderzoek feed back waarmee verbeteringen voor de korte en lange termijn gerealiseerd kunnen worden. Een online shoppers onderzoek is kortom cruciaal om met je webshop op te vallen, onderscheidend te zijn en te blijven groeien.

Internet als online warenhuis

Het internet is inmiddels één groot warenhuis geworden. Vrijwel alles kunnen we online aanschaffen. Niet vreemd kortom dat Nederlanders hier massaal gebruik van maken. In tegenstelling tot in een winkel is er in een webshop geen personeel dat je komt helpen of vraagt of alles naar wens is. Het is kortom gissen wat iemand die een artikel koopt in een webshop van die aankoop vond. Sterker nog: het is niet eens duidelijk wie de aankoop doet! Man of vrouw? Wat is de leeftijd? Waar woont deze persoon? En dat terwijl deze gegevens heel eenvoudig achterhaald kunnen worden.

Vragen staat vrij

Een online aankoop kan enkel gedaan worden wanneer de koper zijn of haar e-mailadres achter laat. Het is lang niet altijd meer nodig dat iemand zich eerst registreert en een account aanmaakt bij de webshop, maar het e-mailadres is hoe dan ook nodig om iemand op de hoogte te houden van de bestelstatus en om de betalingsgegevens toe te sturen. Zodra iemand het gekochte artikel heeft ontvangen, wordt de communicatie stopgezet en vindt er geen contact meer plaats met de klant. EM Onderzoek adviseert om dit juist niet te doen. Gebruik juist de mogelijkheid om kopers na ontvangst van de bestelling te vragen naar hun ervaring! Wat is hun algehele oordeel? Was het bestellen eenvoudig? Hebben ze nog suggesties? En zullen ze in de toekomst nog een keer van de webshop gebruik maken?

 

Ga het gesprek aan via marktonderzoek

Ga kortom in gesprek met de mensen die iets kopen in uw webshop en verbeter daarmee uw dienstverlening, klantenservice, het afhandelen van een bestelling en gebruik alle positieve ervaringen om reclame te maken voor uw webshop. Er zijn namelijk veel mensen die online shoppen en die wilt u het liefste bedienen vanuit uw webshop.

 

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van het evalueren van online aankopen door marktonderzoek te doen? Neem dan contact op met EM Onderzoek! Of bestaat de behoefte voor dergelijk onderzoek? Vraag dan direct een offerte aan!