Weet jij wat de optimale prijs is voor jouw product of dienst?
Dan is een prijsonderzoek ongetwijfeld iets voor jou.
Inzicht in de beste prijs dankzij prijsonderzoek

Een product of dienst kan in de ogen van zowel jou als de consument nog zo mooi, leuk, interessant of nuttig zijn, het wordt niet gekocht als de prijs niet klopt. Maar wat is nu een goede prijs? Daar kun je natuurlijk naar gissen en hopelijk is die gok de juiste. Maar wat als je daarmee jezelf uit de markt prijst?
Is het niet een beter idee om die prijs te baseren op feiten afkomstig van consumenten? Personen die ook nog eens behoren tot de doelgroep die jouw product kopen of jouw dienst afnemen. Natuurlijk is dit beter. Met het uitvoeren van een prijsonderzoek geef je consumenten een stem en krijg je de juiste resultaten in handen om die optimale prijs te bepalen.
De keuze is vooral aan jou. Laat je jouw intuïtie leidend zijn? Of laat je feiten uit goed marktonderzoek voor zich spreken? Dat hoef je nu nog niet te bepalen. Doe dat pas wanneer je een indruk hebt gekregen van de wijze waarop EM Onderzoek te werk gaat bij het uitvoeren van een prijsonderzoek. En beslis daarna of je op onderzoek uit wil gaan en zo ja of wij je daarbij kunnen helpen.
Deze bedrijven kozen voor een prijsmeting van EM Onderzoek



Bepaal de juiste prijs met goed onderzoek
De vraag “Klopt de prijs die we voor een product of dienst willen vragen eigenlijk wel?” heb jij ongetwijfeld ook al eens gesteld. En zonder harde cijfers valt deze vraag onmogelijk te beantwoorden. Precies daarom heeft het uitvoeren van een prijsonderzoek echt meerwaarde. Ook bij het lanceren van een nieuw product helpt een dergelijk marktonderzoek om voorafgaand aan de daadwerkelijke lancering de optimale prijs vast te stellen. Prijsonderzoek is een geweldig instrument om te bepalen wat een goede prijs is voor een dienst of product.
Deze vorm van marktonderzoek geeft inzicht in de volgende zaken:
De optimale prijs van je product
De marges om mee te werken
Met deze gegevens zijn ook de marges te bepalen waarbinnen jij kan spelen met je prijs.
Is jouw doelgroep prijsbewust?
En je krijgt inzicht in de mate waarin jouw doelgroep prijsbewust is en goed kan inschatten wat iets moet kosten.
De methodiek achter een prijsonderzoek
Bij een prijsonderzoek wordt aan mensen die qua achtergrond en persoonskenmerken vallen onder de (potentiële) kopers van het te onderzoeken product via marktonderzoek de vraag gesteld wat zij een goede prijs zouden vinden. Hierbij worden mogelijke sociaal wenselijke antwoorden vermeden. Er wordt dus niet zomaar gevraagd wat mensen ervoor zouden willen betalen. De onderzoektechniek bij prijsonderzoek is juist zo opgesteld dat sociale wenselijkheid wordt uitgesloten.
Na het stellen van enkele inleidende vragen en het in woord (en indien mogelijk ook beeld) beschrijven van het te onderzoeken product vier vragen gesteld die te maken hebben met de mogelijke prijs van het product:
1. Bij welke prijs vindt u het product goedkoop?
2. Bij welke prijs vindt u het product duur?
3. Bij welke prijs vindt u het product zo goedkoop dat u gaat twijfelen aan de kwaliteit ervan?
4. Bij welke prijs vindt u het product zo duur dat u niet langer bereid bent om het aan te schaffen?
Personen uit de door jou samengestelde doelgroep beantwoorden bovenstaande vragen met daadwerkelijke bedragen. Door deze bedragen vervolgens in een grafiek op te nemen, ontstaat een klein gebied in deze grafiek waar lijnen elkaar kruisen. Binnen dit gebied bevindt zich de optimale prijs voor het product of de dienst.
Bovenstaande methodiek wordt ook de prijsmeter methode genoemd (ook wel de Westendorp methode). Deze techniek is veelgebruikt binnen het marktonderzoek en heeft zijn nut bewezen. Voldoende dus om mee verder te kunnen. Niet wat ons betreft. Met alleen deze vier vragen weet je wel iets, maar is het beeld van de consument nog niet volledig.
Daarom voegen we er standaard een tweetal zaken aan toe. Het eerste is de vraag wat de doelgroep een reële prijs vindt voor jouw product of dienst. Dit staat duidelijk los van de begrippen goedkoop of duur en speelt veel meer in op de mate waarin mensen prijsbewust zijn. Mensen kunnen iets namelijk duur vinden, maar dat wil niet zeggen dat er geen reële prijs voor wordt gerekend.
Daarnaast schetsen we een beeld van de doelgroep wat betreft hun algehele prijsbesef. Dit betekent concreet dat we van een paar willekeurige producten of diensten navragen wat mensen van de prijs vinden. Ook nu worden daar de vier prijsmeter vragen op losgelaten. In plaats van willekeurige producten kan ook bewust gekozen worden om de prijsmeting toe te passen op producten of diensten van een concurrent. Dit laatste draagt bij aan het schetsen van een goed beeld van de algehele markt waarin jouw bedrijf zich met diens producten of diensten begeeft.
EM Onderzoek werkt alle gegevens uit in een helder, overzichtelijk en vooral begrijpelijk onderzoeksverslag. Grafieken zijn hierin een belangrijk onderdeel. Zo zie je namelijk in één oogopslag tegen welke prijs je het product of de dienst in de markt kunt zetten.
De meerwaarde van het uitvoeren van een prijsmeting
1. Het onderzoek biedt je de mogelijkheid om ook de concurrentie onder de loep te nemen
2.De resultaten uit het onderzoek geven je een uitstekend beeld van de marges die je kunt hanteren voor het bepalen van de prijs van een dienst of product
3. Er kunnen gelijk vragen worden gesteld die inzicht geven in hoe klanten de verhouding tussen prijs en kwaliteit beleven
4. Je kunt inzicht verkrijgen in de kwaliteit die je moet bieden voor de gevraagde prijs
5. Naast het vragen naar een goede prijs valt meteen vast te stellen wat de koopintentie is van je product of dienst
De wegen van de prijsbewuste koper lijken ondoorgrondelijk
Nederlanders zijn kritisch. En we staan ook wel te boek als een beetje gierig. We zijn hoe dan ook prijsbewust en daar is niets mis mee. Het zou namelijk zonde zijn wanneer je te veel geld uitgeeft aan een product of dienst. Of wanneer je iets juist niet koopt, omdat je het belachelijk goedkoop vindt.
Leuk dat prijsbewust zijn, maar het geeft wel kopzorgen bij iedereen die wat te verkopen heeft. Weet jij namelijk zeker wat een goede prijs voor bepaalde producten of diensten? Sta je stil bij de consequenties wanneer die prijs niet klopt en mensen niets zullen kopen? Zou het niet geweldig zijn wanneer die onzekerheid kan worden weggenomen en je zeker weet dat de prijs klopt? Precies daarom bestaat er zoiets als prijsonderzoek.
En hoe zit het dan met de kosten? Logische vraag, want een marktonderzoeksbureau inschakelen kost geld. Producen of diensten die in de ogen van jouw potentiële kopers verkeerd geprijsd zijn, kosten je uiteindelijk veel meer. Het leidt namelijk zonder twijfel tot verlies aan omzet. Daarnaast betaal je bij EM Onderzoek niet de hoofdprijs, maar een eerlijke prijs. Het marktonderzoek is volledig op maat en tegen een scherp tarief.
Stel jezelf kortom de vraag wat jij een reële prijs vindt voor een goed prijsonderozek op maat en laat het ons weten. Grote kans dat we je zullen verbazen. We wachten je antwoord met spanning af en hopelijk kunnen we vanuit dat antwoord toewerken naar een mooi onderzoek.
Vragen? Opmerkingen? Offerte?
Na het lezen van alle informatie op deze pagina over het doen van prijsonderzoek ben je hopelijk overtuigd van de meerwaarde ervan. En heb je mogelijk nog vragen over het doen van onderzoek. Vragen die intern beantwoord moeten worden of die je ons juist wil stellen.
Doe dat vooral. Ook aan ons. Wil je snel een antwoord, gebruik dan het chatvenster op deze pagina. In de meeste gevallen is er direct iemand beschikbaar om je vraag te beantwoorden. Heb je al behoefte aan meer informatie over datgene wat EM Onderzoek voor je kan betekenen, vul dan onderstaand contactformulier even in.
En wil je een concrete offerte of kostenindicatie ontvangen? Laat dan zeker hieronder je gegevens achter. Die offerte komst dan zo snel mogelijk jouw kant op!
Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen
T: 024 - 78 55 663
@: info@emonderzoek.nl
Marktonderzoek
Klantonderzoek
EM Onderzoek Kennisbank
Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.
Ga je zelf een marktonderzoek uitvoeren? Dan moet je daar wel de 15 allerbeste marktonderzoek tips bij gebruiken!