Wel of niet de juiste prijs: Een prijsonderzoek biedt uitkomst

Nederlanders zijn kritisch. En we staan internationaal ook wel te boek als een beetje gierig. We zijn in ieder geval prijsbewust en dat is maar goed ook. Het zou namelijk zonde zijn wanneer te veel geld wordt uitgegeven aan een product of dienst. Leuk dat prijsbewust zijn, maar het geeft wel kopzorgen bij alles en iedereen die wat te verkopen heeft. Weet u namelijk zeker wat een goede prijs voor bepaalde producten of diensten? Staat u stil bij de consequenties wanneer die prijs niet klopt en mensen niets zullen kopen? Zou het niet geweldig zijn wanneer die onzekerheid kan worden weggenomen en u zeker weet dat de prijs klopt? En precies daarom bestaat er zoiets als het prijsonderzoek.

Prijsonderzoek: bepaal de beste prijs

De vraag Klopt de prijs die we voor een product of dienst willen vragen wel? zal bij veel bedrijven worden gesteld. Zonder harde cijfers valt deze vraag onmogelijk te beantwoorden. Daarom is het verstandig om een prijsonderzoek te laten doen. Ook bij het lanceren van een nieuw product helpt een dergelijk marktonderzoek om voorafgaand aan de daadwerkelijke lancering de optimale prijs vast te stellen. Prijsonderzoek is een geweldig instrument om te bepalen wat een goede prijs is voor een dienst of product. EM Onderzoek is specialist op het gebied van het doen van prijsmeting onderzoek en is u graag van dienst.

De methodiek achter een prijsonderzoek

Bij een prijsonderzoek wordt aan mensen die qua achtergrond en persoonskenmerken vallen onder de (potentiële) kopers van het te onderzoeken product via marktonderzoek de vraag gesteld wat zij een goede prijs zouden vinden. Hierbij worden mogelijke sociaal wenselijke antwoorden vermeden. Er wordt dus niet zomaar gevraagd wat mensen ervoor zouden willen betalen. De onderzoektechniek bij prijsonderzoek is juist zo opgesteld dat sociale wenselijkheid wordt uitgesloten.

 

Na het stellen van enkele inleidende vragen en het in woord (en indien mogelijk ook beeld) beschrijven van het te onderzoeken product vier vragen gesteld die te maken hebben met de mogelijke prijs van het product:

  • Bij welke prijs vindt u het product goedkoop?
  • Bij welke prijs vindt u het product duur?
  • Bij welke prijs vindt u het product zo goedkoop dat u gaat twijfelen aan de kwaliteit ervan?
  • Bij welke prijs vindt u het product zo duur dat u niet langer bereid bent om het aan te schaffen?

Personen uit de door u samengestelde doelgroep beantwoorden bovenstaande vragen met daadwerkelijke bedragen. Door deze bedragen vervolgens in een grafiek op te nemen, ontstaat een klein gebied in deze grafiek waar lijnen elkaar kruisen. Binnen dit gebied bevindt zich de optimale prijs voor het product of de dienst.

 

Om een zo optimaal mogelijk beeld te krijgen van de beste prijs voor het product of de dienst is het aan te raden om in het marktonderzoek ook de optimale prijs te laten bepalen van concurrerende producten of diensten. EM Onderzoek werkt alle gegevens uit in een heldere en overzichtelijke presentatie. Zo ziet u in één oogopslag met welke prijs u het product of de dienst in de markt kunt zetten.

 

Benieuwd naar wat EM Onderzoek voor u kan betekenen? Neem dan contact op of vraag een offerte aan.