Wil je 100% zeker weten wat de juiste prijs is voor jouw product of dienst?

Dan is het uitvoeren van prijsonderzoek precies datgene wat je moet doen. De resultaten helpen je met het bepalen van een goede prijsstelling.

Prijsonderzoek uitvoeren: zo bepaal jij de juiste prijs voor je product of dienst

Een product of dienst kan in de ogen van zowel jou als de consument nog zo mooi, leuk, interessant of nuttig zijn, het wordt niet gekocht als de prijs niet klopt. Maar wat is nu een goede prijs? Daar kun je naar gissen, of je kunt een prijs hanteren die is gestoeld op feiten afkomstig uit onderzoek waarbij een gevalideerde onderzoekstechniek wordt gebruikt. Wat zou jij kiezen? Precies. Het uitvoeren van een prijsonderzoek helpt je bij het bepalen van de juiste prijsstelling.

De wegen van de prijsbewuste koper lijken ondoorgrondelijk

Nederlanders zijn kritisch. En we staan ook wel te boek als een beetje gierig. We zijn hoe dan ook prijsbewust en daar is niets mis mee. Het zou namelijk zonde zijn wanneer je te veel geld uitgeeft aan een product of dienst. Of wanneer je iets juist niet koopt, omdat je het belachelijk goedkoop vindt.

Leuk dat prijsbewust zijn, maar het geeft wel kopzorgen bij iedereen die wat te verkopen heeft. Weet jij namelijk zeker wat een goede prijs voor bepaalde producten of diensten? Sta je stil bij de consequenties wanneer die prijs niet klopt en mensen niets zullen kopen? Zou het niet geweldig zijn wanneer die onzekerheid kan worden weggenomen en je zeker weet dat de prijs klopt? Precies daarom bestaat er zoiets als prijsonderzoek.

Bepaal de juiste prijs met een goede prijsmeting

De vraag “Klopt de prijs die we voor een product of dienst willen vragen eigenlijk wel?” zal bij veel bedrijven worden gesteld. Zonder harde cijfers valt deze vraag onmogelijk te beantwoorden. Daarom is het verstandig om een prijsonderzoek te laten doen. Ook bij het lanceren van een nieuw product helpt een dergelijk marktonderzoek om voorafgaand aan de daadwerkelijke lancering de optimale prijs vast te stellen. Prijsonderzoek is een geweldig instrument om te bepalen wat een goede prijs is voor een dienst of product. EM Onderzoek is specialist op het gebied van het doen van prijsmeting onderzoek.

De methodiek achter een prijsonderzoek

Bij een prijsonderzoek wordt aan mensen die qua achtergrond en persoonskenmerken vallen onder de (potentiële) kopers van het te onderzoeken product via marktonderzoek de vraag gesteld wat zij een goede prijs zouden vinden. Hierbij worden mogelijke sociaal wenselijke antwoorden vermeden. Er wordt dus niet zomaar gevraagd wat mensen ervoor zouden willen betalen. De onderzoektechniek bij prijsonderzoek is juist zo opgesteld dat sociale wenselijkheid wordt uitgesloten.

Na het stellen van enkele inleidende vragen en het in woord (en indien mogelijk ook beeld) beschrijven van het te onderzoeken product vier vragen gesteld die te maken hebben met de mogelijke prijs van het product:

  • Bij welke prijs vindt u het product goedkoop?
  • Bij welke prijs vindt u het product duur?
  • Bij welke prijs vindt u het product zo goedkoop dat u gaat twijfelen aan de kwaliteit ervan?
  • Bij welke prijs vindt u het product zo duur dat u niet langer bereid bent om het aan te schaffen?

Personen uit de door jou samengestelde doelgroep beantwoorden bovenstaande vragen met daadwerkelijke bedragen. Door deze bedragen vervolgens in een grafiek op te nemen, ontstaat een klein gebied in deze grafiek waar lijnen elkaar kruisen. Binnen dit gebied bevindt zich de optimale prijs voor het product of de dienst.

Om een zo optimaal mogelijk beeld te krijgen van de beste prijs voor het product of de dienst is het aan te raden om in het marktonderzoek ook de optimale prijs te laten bepalen van concurrerende producten of diensten. EM Onderzoek werkt alle gegevens uit in een heldere en overzichtelijke presentatie. Zo zie je in één oogopslag tegen welke prijs je het product of de dienst in de markt kunt zetten.

De meerwaarde van het doen van prijsonderzoek

Het uitvoeren van een prijsmeting voor nieuwe of bestaande producten of diensten geeft zekerheid over de prijsstrategie die je moet hanteren. Maar er zijn nog meer zaken die een prijsonderzoek echt de moeite waard maken.

  • Het onderzoek biedt je de mogelijkheid om ook de concurrentie onder de loep te nemen
  • Er kunnen gelijk vragen worden gesteld die inzicht geven in hoe klanten de verhouding tussen prijs en kwaliteit beleven
  • Je kunt inzicht verkrijgen in de kwaliteit die je moet bieden voor de gevraagde prijs
  • Naast het vragen naar een goede prijs valt meteen vast te stellen wat de koopintentie is van je product of dienst
Met prijsonderzoek bepaal je de juiste prijs van jouw product of dienst - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Benieuwd naar wat EM Onderzoek voor je kan betekenen? Vraag dan meteen een goede, scherp geprijsde en op maat gemaakte offerte aan. Of oriënteer je eerst op de mogelijkheden en vraag om wat extra informatie.

Vraag nu meer informatie of een offerte aan

6 + 11 =

Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen

T: 024 - 78 55 663
@: [email protected]

EM Onderzoek

Dit is de plek voor gewoon goed onderzoek. Vraag nu een offerte aan.

Nieuw: @YourSurvey!
@YourSurvey_beeldmerk-klein

Met @YourSurvey is goed marktonderzoek eindelijk toegankelijk voor iedereen! Onderzoek van hoge kwaliteit tegen een zeer scherp tarief. Je hoeft niet meer zelf aan de slag te gaan of stagiair in dienst te nemen. En je hebt de garantie dat het marktonderzoek wordt uitgevoerd door een ervaren marktonderzoeker. Waar wacht je dus nog op?

Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.

Marktonderzoeksbureau conformeert zich aan de nationale en internationale normen en gedragsregels van de MOA en ESOMAR

De 15 allerbeste marktonderzoek tips - download ze via EM Onderzoek

Je bent nog één stap verwijderd van de 15 allerbeste marktonderzoek tips...

Vul hiernaast enkele gegevens in en het gratis e-book met de allerbeste marktonderzoek tips is voor jou. En wees gerust, je wordt niet bestookt met EM Onderzoek mails hierna. Hooguit een paar mailtjes per jaar. Erewoord.

Dank voor het invullen van je gegevens. Op naar het e-book!