Weet jij helemaal zeker wat de optimale prijs is voor jouw product?

Is het antwoord op deze vraag nee? Dan is een prijsonderzoek de moeite van het overwegen waard.

Weet de optimale prijs dankzij prijsonderzoek

Met prijsonderzoek bepaal je de juiste prijs van jouw product of dienst - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek

Een product of dienst kan in de ogen van zowel jou als de consument nog zo mooi, leuk, interessant of nuttig zijn, het wordt niet gekocht als de prijs niet klopt. Maar wat is nu een goede prijs? Daar kun je natuurlijk naar gissen en hopelijk is die gok de juiste. Maar wat als je daarmee jezelf uit de markt prijst?

Is het niet een beter idee om die prijs te baseren op feiten afkomstig van consumenten? Personen die ook nog eens behoren tot de doelgroep die jouw product kopen of jouw dienst afnemen. Natuurlijk is dit beter. Met het uitvoeren van een prijsonderzoek geef je consumenten een stem en krijg je de juiste resultaten in handen om die optimale prijs te bepalen.

De keuze is vooral aan jou. Laat je jouw intuïtie leidend zijn? Of laat je feiten uit goed marktonderzoek voor zich spreken? Dat hoef je nu nog niet te bepalen. Doe dat pas wanneer je een indruk hebt gekregen van de wijze waarop EM Onderzoek te werk gaat bij het uitvoeren van een prijsonderzoek. En beslis daarna of je op onderzoek uit wil gaan en zo ja of wij je daarbij kunnen helpen.

Deze bedrijven kozen voor een prijsmeting van EM Onderzoek

Vakmedianet-klant-marktonderzoeksbureau-EM-Onderzoek
Marktonderzoeksbureau-EM-Onderzoek-heeft-gewerkt-voor-KNVB
Marktonderzoeksbureau-EM-Onderzoek-heeft-gewerkt-voor-Greenest-Carwash

De wegen van de prijsbewuste koper lijken ondoorgrondelijk

Nederlanders zijn kritisch. En we staan ook wel te boek als een beetje gierig. We zijn hoe dan ook prijsbewust en daar is niets mis mee. Het zou namelijk zonde zijn wanneer je te veel geld uitgeeft aan een product of dienst. Of wanneer je iets juist niet koopt, omdat je het belachelijk goedkoop vindt.

Leuk dat prijsbewust zijn, maar het geeft wel kopzorgen bij iedereen die wat te verkopen heeft. Weet jij namelijk zeker wat een goede prijs voor bepaalde producten of diensten? Sta je stil bij de consequenties wanneer die prijs niet klopt en mensen niets zullen kopen? Zou het niet geweldig zijn wanneer die onzekerheid kan worden weggenomen en je zeker weet dat de prijs klopt? Precies daarom bestaat er zoiets als prijsonderzoek.

Bepaal de juiste prijs met een goede prijsmeting

De vraag “Klopt de prijs die we voor een product of dienst willen vragen eigenlijk wel?” zal bij veel bedrijven worden gesteld. Zonder harde cijfers valt deze vraag onmogelijk te beantwoorden. Daarom is het verstandig om een prijsonderzoek te laten doen. Ook bij het lanceren van een nieuw product helpt een dergelijk marktonderzoek om voorafgaand aan de daadwerkelijke lancering de optimale prijs vast te stellen. Prijsonderzoek is een geweldig instrument om te bepalen wat een goede prijs is voor een dienst of product. EM Onderzoek is specialist op het gebied van het doen van prijsmeting onderzoek.

De methodiek achter een prijsonderzoek

Bij een prijsonderzoek wordt aan mensen die qua achtergrond en persoonskenmerken vallen onder de (potentiële) kopers van het te onderzoeken product via marktonderzoek de vraag gesteld wat zij een goede prijs zouden vinden. Hierbij worden mogelijke sociaal wenselijke antwoorden vermeden. Er wordt dus niet zomaar gevraagd wat mensen ervoor zouden willen betalen. De onderzoektechniek bij prijsonderzoek is juist zo opgesteld dat sociale wenselijkheid wordt uitgesloten.

Na het stellen van enkele inleidende vragen en het in woord (en indien mogelijk ook beeld) beschrijven van het te onderzoeken product vier vragen gesteld die te maken hebben met de mogelijke prijs van het product:

  • Bij welke prijs vindt u het product goedkoop?
  • Bij welke prijs vindt u het product duur?
  • Bij welke prijs vindt u het product zo goedkoop dat u gaat twijfelen aan de kwaliteit ervan?
  • Bij welke prijs vindt u het product zo duur dat u niet langer bereid bent om het aan te schaffen?

Personen uit de door jou samengestelde doelgroep beantwoorden bovenstaande vragen met daadwerkelijke bedragen. Door deze bedragen vervolgens in een grafiek op te nemen, ontstaat een klein gebied in deze grafiek waar lijnen elkaar kruisen. Binnen dit gebied bevindt zich de optimale prijs voor het product of de dienst.

Om een zo optimaal mogelijk beeld te krijgen van de beste prijs voor het product of de dienst is het aan te raden om in het marktonderzoek ook de optimale prijs te laten bepalen van concurrerende producten of diensten. EM Onderzoek werkt alle gegevens uit in een heldere en overzichtelijke presentatie. Zo zie je in één oogopslag tegen welke prijs je het product of de dienst in de markt kunt zetten.

De meerwaarde van het doen van prijsonderzoek

Het uitvoeren van een prijsmeting voor nieuwe of bestaande producten of diensten geeft zekerheid over de prijsstrategie die je moet hanteren. Maar er zijn nog meer zaken die een prijsonderzoek echt de moeite waard maken.

1. Het onderzoek biedt je de mogelijkheid om ook de concurrentie onder de loep te nemen
2. Er kunnen gelijk vragen worden gesteld die inzicht geven in hoe klanten de verhouding tussen prijs en kwaliteit beleven
3. Je kunt inzicht verkrijgen in de kwaliteit die je moet bieden voor de gevraagde prijs
4. Naast het vragen naar een goede prijs valt meteen vast te stellen wat de koopintentie is van je product of dienst

Heb je nog vragen over ons prijsonderzoek?

Na het lezen van alle informatie op deze pagina over het doen van prijsonderzoek ben je hopelijk overtuigd van de meerwaarde ervan. En heb je wellicht nog de nodige vragen. Vragen die je intern moet stellen, of vragen die je bij ons wil neerleggen.

Stel ze vooral. Wil je snel een antwoord, gebruik dan het chatvenster op deze pagina. In de meeste gevallen is er direct iemand beschikbaar om je vraag te beantwoorden. Heb je al behoefte aan meer informatie over datgene wat EM Onderzoek voor je kan betekenen, vul dan onderstaand contactformulier even in. En wil je een concrete offerte of kostenindicatie ontvangen? Laat dan zeker hieronder je gegevens achter. Die offerte komst dan zo snel mogelijk jouw kant op!

2 + 4 =

Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen

T: 024 - 78 55 663
@: [email protected]

EM Onderzoek

Dit is de plek voor gewoon goed onderzoek. Vraag nu een offerte aan.

Nieuw: @YourSurvey!
@YourSurvey_beeldmerk-klein
Met @YourSurvey is goed marktonderzoek eindelijk toegankelijk voor iedereen! Onderzoek van hoge kwaliteit tegen een zeer scherp tarief. Je hoeft niet meer zelf aan de slag te gaan of stagiair in dienst te nemen. En je hebt de garantie dat het marktonderzoek wordt uitgevoerd door een ervaren marktonderzoeker. Waar wacht je dus nog op?

Marktonderzoeksbureau conformeert zich aan de nationale en internationale normen en gedragsregels van de MOA en ESOMAR

Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.

Ga je zelf een marktonderzoek uitvoeren? Dan moet je daar wel de 15 allerbeste marktonderzoek tips bij gebruiken!

15 praktische marktonderzoek tips

Je bent nog één stap verwijderd van de 15 allerbeste marktonderzoek tips...

Vul hiernaast enkele gegevens in en het gratis e-book met de allerbeste marktonderzoek tips is voor jou. En wees gerust, je wordt niet bestookt met EM Onderzoek mails hierna. Hooguit een paar mailtjes per jaar. Erewoord.

Dank voor het invullen van je gegevens. Op naar het e-book!