Ren heel hard weg voor de gelikte consultant!

marktonderzoek - marktonderzoekbureau - advies

Nijmegen, 9 januari 2017

 

Door Eelco Markensteyn, eigenaar marktonderzoeksbureau EM Onderzoek


Inleiding

Stel je hebt een opdracht of vraagstuk dat goed marktonderzoek vereist en waarvoor je een bedrijf of bureau in wenst te schakelen. Dan kan ik enkel zeggen: goed idee! Sommige kennis en expertise kun je nu eenmaal maar beter inhuren, in plaats van dat je zelf gaat hannesen om de klus te klaren. Je gaat zoeken op internet, bekijkt enkele websites en vraagt vervolgens een offerte aan. Wellicht dat het bureau dan voorstelt om eerst nader kennis te maken, zodat de consultant langs kan komen. Staat er binnenkort zo'n kennismakingsgesprek gepland? Dan adviseer ik je om de parkeerplaats goed in de gaten te houden vlak voordat de afspraak plaats zal vinden. Waarom? Dan kun je zien met wie je zo meteen van doen hebt. En parkeert er een hele dikke auto voor de deur? Dan heb ik één simpel advies: heel hard wegrennen!

Dit gaat schuil achter die hele dikke auto

Wellicht moet je nog heel even wachten met rennen, want het loont ook de moeite om nog heel even te kijken naar de persoon die uit de auto stapt. Ik durf er mijn geld om te verwedden dat het een man is, strak in het pak of op zijn minst gekleed in een hippe jeans, colbertje en net overhemd, laptop of tablet losjes in de hand en wellicht de haren in een gelikt kapsel. En vast de nieuwste iPhone op zak. Het mag overigens ook een vrouw zijn hoor, maar ook zij zal zeer netjes gekleed zijn, met een strakke coupe en ook hier zal de laptop, tablet niet ver weg zijn en is de iPhone ongetwijfeld een vast onderdeel van de uitrusting. Zie hier het prototype adviseur of consultant. Zo eentje die precies komt vertellen hoe de vork in de steel zit en wat zijn of haar bedrijf allemaal te bieden heeft.

Deze verpakking is overigens universeel en geldt echt niet alleen voor een adviseur of consultant van een marktonderzoeksbureau. Het kan evengoed iemand zijn die werkt voor een ander type dienstverlener. Feit is dat die persoon iets vertegenwoordigd, namelijk geld. Meer precies het vele geld dat zijn of haar bedrijf verdient aan klanten. Het is precies dat wat schuil gaat achter die dikke auto. Iemand moet die dikke auto toch financieren. Maar zorg er alstublieft niet voor dat jij die geldverstrekker niet bent.

Het verdienmodel nader uitgelegd

Laat ik voorop stellen dat ik niet roomser ben dan de paus. Ook ik maak offertes en stuur facturen. Die offertes bevatten een zekere marge, zodat de schoorsteen thuis kan roken wanneer de offerte leidt tot een opdracht en ik na afloop een factuur kan sturen. Alleen rijd ik rond in een tweedehands auto met inmiddels meer dan 150.000 kilometer op de teller en niet in een glimmende Audi, Mercedes of BMW. En EM Onderzoek is ook niet gehuisvest in een groot kantoor op een A locatie. Op de offertes zit namelijk weer niet zoveel marge. Dat wil ik bovendien niet en dat hoeft ook helemaal niet. Daar denkt alleen niet ieder bureau zo over weet ik uit ervaring.

Bij sommige bureaus is wel de keuze gemaakt voor een kantoor op een dure locatie en staat een duur wagenpark voor de deur. Betaald door? De klant natuurlijk! Is dat heel erg? Nee, dat is helemaal niet erg. Het verdienmodel werkt kennelijk, want klanten zijn bereid om deze bedragen te betalen voor het laten uitvoeren van marktonderzoek. En als de belangrijke vragen ermee beantwoord worden, dan is alles goed nietwaar. Klant blij, want die heeft zekerheid. Marktonderzoeksbureau blij, want de kassa rinkelt weer, de goede salarissen kunnen weer worden betaald en het wagenpark hoeft niet de deur uit. Er is kortom goed werk geleverd en daar hangt een prijskaartje aan. Wanneer bovendien die dure onderzoeker/consultant zelf ook het leeuwendeel van de werkzaamheden gedaan heeft, dan zul je mij er verder niet over horen.

Maar wat als achter de schermen blijkt dat deze dure kracht in feite bijna niets wezenlijks bijdraagt aan het onderzoek en er enkel is om voorafgaand aan het marktonderzoek door voorafgaand de wensen en eisen te polsen en na afloop de resultaten komt presenteren? En alle echt belangrijke werkzaamheden worden uitgevoerd door medewerkers zonder al te veel ervaringen of zelfs door stagiairs? En deze werkzaamheden wel tegen het dure tarief op de offerte staan? Dan word je als klant echt regelrecht bedrogen als je het mij vraagt. Maar laat dit nu precies de werkwijze zijn van dergelijke marktonderzoeksbureaus.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

Dit verhaal is niet bedoeld om nu alle grote marktonderzoeksbureaus tegen me in het harnas te jagen. In tegendeel zelfs. Wel is dit een waarschuwing voor iedereen die van plan is om de hulp van een extern bureau in te schakelen om een onderzoeksvraagstuk te beantwoorden. Ga niet zomaar met een grote naam in zee, want je weet op die manier echt niet waar je straks mee te maken hebt als je het marktonderzoek uit laat voeren. Het kan zomaar zijn dat je goed zit hoor en dat je intuïtie je niet in de steek gelaten heeft. Maar de kans is altijd aanwezig dat je helemaal verkeerd zit en te maken krijgt met een bedrijf of bureau dat je toch in zekere zin belazert. En daar zit je echt niet op te wachten.

Wat moet je doen?

Het is gelukkig geen hogere wiskunde hoor. Je moet je simpelweg goed voorbereiden. Dat begint bij het opvragen van een offerte. Laat het niet bij eentje, maar vraag altijd meerdere offertes op bij verschillende onderzoeksbureaus, van groot tot klein. Bekijk de websites goed, bestudeer de bedrijven van wie je mogelijk gebruik zou willen maken en spit iedere ontvangen offerte goed door. Heb bij voorkeur ook ten minste een keer telefonisch contact, zodat je daadwerkelijk een gevoel krijgt met de persoon of personen achter de organisatie en je een helder beeld hebt van de werkwijze van het bureau wat betreft het uitvoeren van een marktonderzoek. Vergeet ook niet aan de consultant zelf te vragen welke rol hij of zij vervult binnen het marktonderzoek. En heb je alle informatie verzameld, maak dan een weloverwogen keuze. Valt de keuze daarbij op een groot marktonderzoeksbureau met vaak een offerte met een wat hoger prijskaartje, dan is dat echt geen enkel probleem. Je hebt namelijk op basis van gedegen eigen onderzoek een keuze gemaakt en daarbij zeker weten het bureau of de bureaus uitgefilterd die de boel belazeren. Zo komt er vanzelf een einde aan praktijken waar ik echt slecht tegen kan. Want zeg nou zelf, niemand wil bij de neus genomen worden. Gelukkig telt een gewaarschuwd mens voor twee, dus na het lezen van dit verhaal zal je dit niet meer overkomen. En dat is maar goed ook!


Laat hieronder je reacties, tips en suggesties achter

Commentaar schrijven

Commentaren: 0