Een schaponderzoek, maar dan online?
Het kan en het levert goede, praktische en direct toepasbare resultaten op
Schaponderzoek: wat is de beste plek voor jouw product?

Met de ene hand duwen we een winkelwagentje door de gangen van de supermarkt, met de andere houden we het boodschappenlijstje vast. Van diverse producten weet je precies welk merk en type je nodig hebt. Maar bij andere producten moet voor het winkelschap een keuze worden gemaakt.
Wat gaan we kiezen? Waar letten we als consument op? Waar denken we dat het product te vinden is? En als het nou om jouw product zou gaan: verkiezen consumenten dat product boven de concurrentie? Antwoorden op deze en andere vragen krijg je met een schaponderzoek.
Zet jouw doelgroep voor je aan het werk
Marktonderzoek is dé manier om jouw doelgroep voor jou te laten werken en de inzichten te gebruiken in een beslissingsproces rondom producten en diensten. Precies daarvoor bestaat zoiets als consumentenonderzoek. Schaponderzoek is een vorm van onderzoek onder consumenten.
Nieuwe verpakking? Toets de verschillende opties bij consumenten! Andere prijsstelling? Zelfde verhaal! En in dit geval: beste plek in een winkelschap? Laat de verschillende winkelschappen bekijken en benut de data en resultaten die hieruit voort komen.
Winkelschap onderzoek op de EM Onderzoek manier
Bij het laten uitvoeren van een winkelschap onderzoek kan het nodige komen kijken. Wat te denken van bijvoorbeeld het compleet nabootsen van een winkelschap en vervolgens mensen vragen om dit winkelschap op een fysieke locatie te komen bekijken en beoordelen. Of virtueel een of meer winkelgangen laten ontwikkelen en consumenten met een VR bril op laten winkelen. Allemaal mogelijk natuurlijk. En ook allemaal met een bijpassend prijskaartje.
Waarom niet “gewoon” een online vragenlijst en mensen via e-mail vragen om winkelschappen te beoordelen? Juiste vragen erbij stellen en klaar. Schaponderzoek op deze manier uitvoeren kan uitstekend. En het levert echt bruikbare gegevens op! Dat hebben we al meerdere keren bewezen voor GP (ja die van de oplaadbare batterijen). De methode werkt, zoveel is zeker. Maar hoe pakt EM Onderzoek dit dan aan?
Dit doen we door zogeheten heatmap vragen in te zetten. Bij dit type vragen krijgt een deelnemer een of meer afbeeldingen van winkelschappen te zien met daarbij een vraag of zoekopdracht. Deze vraag of zoekopdracht is te beantwoorden door op de bijbehorende afbeelding te klikken. Van iedere deelnemer wordt achter de schermen de locatie opgeslagen van de klik op de afbeelding en wordt gemonitord hoe snel iemand de vraag of zoekopdracht heeft beantwoord. Door de invultijd te meten kan inzicht worden verkregen wat het gemak is waarmee iemand het product kan vinden in het winkelschap.
Op deze manier kunnen meerdere winkelschappen tegelijk worden getoetst. Handig wanneer je bijvoorbeeld het eigen product wil vergelijken met de concurrentie. Of wanneer je verschillende locaties in een winkelschap zou willen testen. Zie dat maar eens gedaan te krijgen met het nabouwen van een een winkelschap op een fysieke locatie.
Deze methode maakt het mogelijk om veel gegevens te verzamelen met relatief weinig inspanning tegen een gunstige prijs. Enige inzet die van een opdrachtgever wordt verlangd, is dat de afbeeldingen gemaakt moeten worden. De online vragenlijst doet vervolgens de rest. Een winikelschap onderzoek kan haast niet eenvoudiger!
Schaponderzoek klantcase: GP Batteries
Voor GP Batteries heeft EM Onderzoek meerdere schaponderzoeken mogen uitvoeren. En bij ieder nieuw project was de achterliggende onderzoeksvraag weer net even anders. En in alle drie de gevallen paste onze werkwijze perfect bij de behoefte van GP.
Bij het eerste onderzoek was de centrale vraag of de oplaadbare batterijen van GP sneller gevonden zouden worden in een winkelschap met batterijen van concurrerende merken ten opzichte van de oplaadbare batterijen van die betreffende merken.
Bij het tweede onderzoek moest inzicht verkregen worden over de nieuwe verpakking. Presteert deze beter, oftewel is deze beter vindbaar in een winkelschap, dan de oude/huidige verpakking?
En bij het derde onderzoek is specifiek ingezoomd op het verkrijgen van bruikbare resultaten om GP een goede plek te geven in de schappen van winkelketen Kaufland.
In alle onderzoeken en bijbehorende online surveys is gebruik gemaakt van de heatmap afbeeldingen techniek. En keer op keer bewees deze manier van dataverzameling zijn waarde voor GP.

Een voorbeeld van een heatmap afbeelding afkomstig uit een van de GP onderzoeken
Zin in goed, betaalbaar en bruikbaar onderzoek?
Heb je na het bekijken van deze pagina het idee dat EM Onderzoek jou echt kan helpen met het uitvoeren van een goed schaponderzoek? Vraag dan een voorstel of kostenindicatie aan, zodat je precies weet wat wij voor je kunnen betekenen en wat de kosten zijn. En daarna gaan we hopelijk snel voor je aan het werk.
Heiweg 219
6533 PC
Nijmegen
T: 024 - 78 55 663
@: info@emonderzoek.nl
Marktonderzoek
Klantonderzoek
EM Onderzoek Kennisbank
Jouw unieke onderzoeksvraag verdient echt een goed, bruikbaar en bovenal uniek antwoord. Ga dus nu op onderzoek uit en sla samen met ons die brug tussen vraag en antwoord.
Ga je zelf een marktonderzoek uitvoeren? Dan moet je daar wel de 15 allerbeste marktonderzoek tips bij gebruiken!