Een website evaluatie is goed, maar het gaat vaak fout

Iedere organisatie zou periodiek een website evaluatie moeten uitvoeren - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek is specialist in website onderzoek

Een website evaluatie is goed en heeft meerwaarde. Zoveel is zeker. Ieder zichzelf respecterend bedrijf met een (bedrijfs)website zou namelijk het online visitekaartje met enige regelmaat kritisch onder de loep moeten nemen. Het is immers heel vaak dé plek waar mensen informatie inwinnen, offertes aanvragen of producten en diensten afnemen. En nee, een website onderzoek hoeft niet alleen maar uitgevoerd te worden wanneer intern de wens of behoefte bestaat om de site een opfrisbeurt te geven. Het kan ook met een al langer bestaande website die gaandeweg meer content gaat bevatten. Ook daarvan wil je namelijk graag weten of bezoekers en (potentiële) klanten die informatie nuttig en bruikbaar vinden. Alleen zien wij zo ontzettend vaak dat een website onderzoek volstrekt verkeerd wordt uitgevoerd. Het gaat helaas veel vaker fout dan goed, met als gevolg dat de inzichten die uit de evaluatie voortkomen nutteloos en onbruikbaar zijn. Dat kan anders, dat kan beter en gelukkig doet marktonderzoeksbureau EM Onderzoek het wel goed. Erewoord.


Wat er allemaal fout gaat bij website onderzoek

Het principe lijkt zo simpel. Iemand komt op je website en je gaat deze persoon gaat iets zoeken. En ergens gedurende dat bezoek ga je vragen stellen. De antwoorden gebruik je vervolgens om eerst je website kritisch onder de loep te nemen en vervolgens te verbeteren of optimaliseren daar waar nodig. Tot zover de beknopte gang van zaken wanneer er een website evaluatie uitgevoerd moet worden. Dit klinkt simpel en zou het ook moeten zijn. Het gaat alleen heel vaak fout. We zullen je een bloemlezing vol met fouten besparen, maar de meest in het oog springende en veel voorkomende flaters en blunders benoemen we hieronder wel even.

  • Fout 1: Iemand gaat naar een website en direct nadat de betreffende webpagina is geopend, verschijnt een pop-up met daarin het verzoek om aan een evaluatie van de website deel te nemen. Maar hoe kun je nu zinnige antwoorden geven op de vragen als je de site nog helemaal niet hebt kunnen bekijken? Precies, dat gaat niet.
  • Fout 2: Iemand bezoekt een website, krijgt gedurende dat bezoek een keer een pop-up te zien, besluit om niet deel te nemen en klikt de pop-up weg. Dat kan gebeuren. Maar korte tijd later keert deze bezoeker terug en verschijnt het verzoek opnieuw. Grote kans dat dit alleen maar tot irritatie leidt, met als gevolg dat deze bezoeker niet meer bij je terugkeert. Weg bezoeker of weg (potentiële) klant.
  • Fout 3: De website bezoeker besluit om deel te nemen aan het onderzoek, maar is vervolgens bezig met het beantwoorden van een schijnbaar oneindige hoeveelheid vragen. Gevolg: iemand haakt af tijdens het beantwoorden van de vragen of raffelt de vragenlijst af.
  • Fout 4: Het onderzoek wordt niet alleen gebruikt om de website mee te kunnen verbeteren, maar de vragenlijst wordt ook nog volgepropt met allerlei vragen die niets met de website te maken hebben. Grote kans dat de bezoeker deze vragen niet goed kan beantwoorden en dus zomaar wat invult. Zijn deze antwoorden nuttig? Nee, niet echt.
  • Fout 5: De vragenlijst om de website te evalueren is simpelweg van een gebrekkige kwaliteit. Er is niet of niet goed nagedacht over de vragen en dat betekent dat de resultaten onbruikbaar zijn.

Bovenstaande fouten zijn helaas eerder regel dan uitzondering. En dus durven we wel te concluderen dat bij heel veel website onderzoek de plank flink mis wordt geslagen en ze daarmee helaas weinig tot geen waarde hebben. Gelukkig kan het ook anders en vooral beter.

Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek neemt jouw website echt goed onder de loep

Nu we duidelijk hebben gemaakt hoe je een site niet moet laten toetsen door bezoekers moeten we ook benadrukken wat de aanpak is van EM Onderzoek. Als wij je website onder de loep nemen, dan doen we dat goed.

  • We gaan samen met jou om de tafel zitten om zo tot precies die onderwerpen te komen waarop jij de website wil toetsen
  • Overbodige vragen zullen nooit worden opgenomen in de evaluatie
  • Bezoekers van de website zullen niet vaker dan strikt noodzakelijk worden gevraagd om deel te nemen aan het website onderzoek. En niet te vaak betekent vrijwel altijd een eenmalig verzoek tot deelname.
  • De bezoeker van de website krijgt eerst ruim de tijd om te zoeken naar de gewenste informatie of om de gewenste handelingen uit te voeren. Daarna volgt pas het verzoek om een vragenlijst in te vullen.
  • Iemand die deel wil nemen aan het onderzoek over je website is daar altijd na maximaal vijf minuten mee klaar.
  • En dit alles zorgt ervoor dat de antwoorden van bezoekers leiden tot echt bruikbare en praktisch toepasbare verbeterpunten voor de website.

Buiten het feit dat wij ons dagelijks bezig houden met het zo goed mogelijk uitvoeren van marktonderzoek, zijn wij ook internettende mensen die veel websites bekijken. En ook wij vinden het vervelend wanneer we op een hinderlijke manier worden gestoord bij ons website bezoek. Daarom houden we die gedachte steeds in ons achterhoofd bij het opzetten en uitvoeren van een website evaluatie en dragen we zorg voor een goed onderzoek dat niet vervelend of irritant is voor de bezoeker.

Mogen wij samen met jou aan de slag?

Ben je er klaar voor om jouw website op een goede manier tegen het licht te houden? Dan heb je met EM Onderzoek precies het juiste bureau gevonden om het onderzoek uit te voeren. We gaan graag met je aan de slag. Aan jou om de eerste stap te zetten en ons te vragen om een passend en geheel vrijblijvend voorstel te maken. De volgende stap zetten wij in de vorm van een offerte of prijsindicatie waarmee je precies weet waar je aan toe bent. En daarna zorgen we ervoor dat er een echt goed website onderzoek wordt uitgevoerd.


Wil je nog meer klantinformatie gaan gebruiken? Dan kan EM Onderzoek je op deze manieren van dienst zijn

Ga je klanten eindelijk eens om feedback vragen en verbeter daarmee je organisatie - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
De KlantKenner: klanttevredenheidsonderzoek en database analyse in een - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Een klantenpanel geeft je pas echt de mogelijkheid om je klanten vragen te stellen - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
Profielen van je klanten geven je pas echt inzicht in de mens achter de klant - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek
De tevredenheid van je klanten kom je alleen te weten dankzij goed onderzoek - Marktonderzoeksbureau EM Onderzoek